Wednesday, July 24, 2019

Om aktiekursen går ner

Ett litet tips för alla som tänker att spara, sparar eller har sparat länge i aktier eller fonder:


"Om kursen går ner mycket på ditt innehav och du börjar undra om det är värt att köpa mer och väljer att inte köpa, då ska du inte äga den aktien eller fonden alls." 
/Två Månadslöner 

Om man verkligen tror på sin bolag, så köper man hela vägen ner. Går kursen ner, så fyller man på, rasar kursen ännu mer, då ska man vara glad och köpa fler aktier, det är då man ska köpa när alla är oroliga och rädda. Ett exempel är Swedbank som är idag misstänkt för penningtvätt, böter från USA, indragen tillstånd i baltikum, etc. Har man gjort sin egen analys, tror man på bolaget, ledning och strategi, ska man bara fylla på så länge det är billigt. När det vänder, vilket är nästan garanterat, så går det fort upp, så missar de flesta uppgången.

Ett annat exempel är Nobia som jag sålde nyligen, kursen gick ner efter mitt inköp 5%, jag tänkte jag köper mer sen, det gick 10% ner, sen 20% ner... Jag satt där, tittade i dessa röda siffror i ett halvår och tänkte, varför köper jag inte? Efter att analyserat mitt egen beteende och bolagets rapporter, kom jag fram till att om jag inte köper mer när det går ner, tror jag inte på bolaget. Därför sålde jag hela innehav i Nobia och det känns underbart. Även om det är plus minus noll. När Swedbank gick ner, köpte jag mycket, sen lite till och lite till. Nu är bara Swedbank som ligger -20% i min portfölj och det är ok. Jag tror på bolaget, senaste rapporten visade även bättre vinst per aktie. Antalet ägare i Swedbank gick från 30,000 till nästan 80,000 på några månader. Många tror på bolaget och jag är en av dem. Några år senare blir det hela bortglömd. Det enda man behöver är andra nyheter, så glömmer vi fort. Taktiken är att köpa löpande Swedbank i många år framåt, därför är den just nu största innehav som jag tänker minska lite när kursen återhämtar sig. 

Hur reagerar du när kursen bara går ner?


No comments:

Post a Comment