Wednesday, July 31, 2019

Aktieböcker jag läst


Jag är en vanlig investerare, precis som många av er. I börjar har många rekommenderat att köpa aktieböcker, för att förstå hur marknaden fungerar och vilka bolag man ska köpa. Så snål som jag är, så gick jag till biblioteket istället och lånade en bok som heter Bli rik och fri med aktier skriven av Marcus Hernhag och Arne Talving. Sparade 257 kr. Helt otroligt att man kan låna nysläppta böcker helt grattis. 

Den andra boken som jag har läst är The Intelligent Investor by Benjamin Graham. Boken är Warren Buffetts favorit (Warren Buffett är 3:e rikast person i världen), därför valde jag just den. Boken kan man ladda ner online eller titta på en sammanfattning på Youtube. Kopplar Youtube länken till er.

Den 3:e boken jag läst är Misbehaving by Richard H. Thaler och såklart kopplat jag på länken så ni kan ladda ner den. Boken handlar om psykologiska beslut i vardagen och på börsen.  

Den sista boken fick jag på jobbet av en kollega som heter Så här blir du miljonär i hängmattan skriven av Per H. Börjesson. En liten bok med de grundläggande man behöver veta. Kostnad 0 kr.


Resten lärde jag mig kostnadsfritt på nätet, det finns otroligt många investerare, både duktiga och mindre duktiga, men alla har en sak gemensamt, portföljvärdet går upp i det långa loppet. Köper du fina bolag, så går kursen förr eller senare upp. Även om nån bolag i portföljen gick ner, så drar dom andra bolagen upp och då ligger du på plus. Att börja spara nu är det bästa du kan göra för dig själv eller någon du bryr dig om. Summan behöver inte vara stor, det finns aktier i alla prislappar, från 1 kr/st till 1000 kr/st. För nybörjare rekommenderar jag indexfond eller investmentbolag. Investmentbolag har bara färre innehav i portföljen.


Idag finns det massor med information helt grattis i Facebook grupper, på Youtube, bloggar både i Sverige och utomlands, forum, nätet, nyhetssidor som EFN och DI, Privata affärer, m.m. Man kan lära sig allt som står i böckerna helt kostnadsfritt och investera de pengar istället. Lyssna på proffsen med en nypa salt, om det förstår marknaden så väl, varför inte alla är miljonärer då? Gör egen analys och spara, investera, amortera. Vill du inte göra analys, köp en indexfond, då har du 500+ bolag i portföljen direkt och slipper att lägga tid på det. I det långa loppet går indexfond upp med ungefär 7% om året. Jag själv köpte USA aktiefond, då jag tycker deras bolag är mer välkända än de svenska och indexfonder brukar gå lite bättre än de svenska indexfonder med ungefär 9% om året.


Vill du köpa böckerna, använd en rabattkod då, köp inte för fullt pris. Köp en begagnat på Blocket eller släng en annons i Facebook köp och sälj att du letar efter just denna. Man blir inte rik på att spara några hundralappar, men gör du det dagligen så blir du det. 

Annons för Adlibris

Genom att köpa via Adlibris stöttar du bloggen då jag får några kronor genom affiliatelänk. 

No comments:

Post a Comment