Wednesday, July 17, 2019

Swedbank Q2 2019


Mitt största innehav i portföljen, som väger just nu 26% av hela portföljen. Enligt min egen analys, framtidstro och förståelse hur bank fungerar, tycker jag att det är den enda bolaget på börsen som har så bra pris och DA (utdelning) att det kan knappt vara sant. Så länge de får arbeta i lugn och ro, utan större böter eller nerstängning av baltikum så kommer Swedbank att fortsätta tjäna stora pengar och dela ut en del till oss aktieägare. Är själv kund på Swedbank och är nöjd, känns extra tryggt när man får lite tillbaka när man betalar in räntan, etc till Swedbank. 

Rörelse resultat 6,8% uppåt, räntenetto 2,9% uppåt samt utlånningen i linje med förväntningar och högre utlånning till svenska företag.

Enda nackdelen i rapporten blev sänkning av utdelning från 75% till 50% av vinsten, vilket innebär ungefär 9,5-10 kr per aktie år 2020. Men såklart om banken går bra resten av året som de gjorde innan, så blir utdelningen ändå över 10 kr vilket ger 7+% i utdelning. 

När allt lägger sig så finns stora möjligheter att höja utdelning. Jag känner mig lugn och trygg med Swedbank och fortsätter köpa små poster hela vägen ner tills mitt snittpris blir samma som kursen. Vågar man ta lite risk, så ska man köpa, det är riktigt billigt om Swedbank inte får böter eller indragna tillstånd. De själva äger massor med aktier, så jag är helt övertygad att de gör allt de bara kan för att Swedbank ska gå så bra som möjligt.

Kursen idag stängdes på 135,45 kr.  


Rekommendation: Köp


No comments:

Post a Comment