Wednesday, May 5, 2021

Är Securitas köpvärd?



Securitas lämnade sin kvartalsrapport idag vilken var i linje med förväntningarna. Rapporten är på engelska och finns här. Ska inte gå in i detalj, men som det ser ut så återhämtar sig marknaden för Securitas. Stabil kvartal och mars månad visar ännu bättre återhämtning. Stabilt på alla plan och även flygbolag börjar återhämta sig något.

Vinsten per aktie blev 1,86 kr (1,61 kr) för kvartalet. Då kan vi förvänta oss ungefär 8 kr i vinst under 2021. Då kan dom lätt dela ut över 4 kr igen nästa år. På tal om utdelning så de som köpte aktier fram till idag får utdelning om en vecka. Visst är det härligt med gratis pengar?

Aktien gick ner -1% vilket var lite ologiskt, men jag tror att kursen går upp runt 10% fram till nästa rapport, då vaccinationer pågår för fullt och fler och fler bolag behöver säkerhetstjänster när restriktioner lättar. Fler kommer flyga och resa och då återhämtar sig kursen snabbt. 

Jag behåller mina aktier, har runt 5% i portföljen och tycker det är lagom nivå. Är aktien köpvärd just nu? Ja, jag tycker det. Stabil och bra investering på lång sikt. Att aktien skulle krascha igen har jag svårt att se, jag ser bara uppsida framöver.

Kommer säkert alla nya riktkurser imorgon som säger antingen köp eller behåll. Folk har redan glömt att Securitas har förvärvar ett par bolag senaste året som redan bidrar till fina vinster. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Jag tror också att Securitas utgör en ganska trygg bas i portföljen. Ungefär 4% av min portfölj utgörs av Securitas. Jag behåller- såklart :-).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul att höra! Har haft en tanke att sälja allt men den tanken försvann riktigt snabbt! Vill äga Securitas länge. Även under denna tuffa period. 4-5% är ju perfekt!

      Delete