Sunday, May 2, 2021

Tid och pengar skapar nya pengar



April var helt okej månad på börsen. Många bolag har rapporterat fina vinster, vissa bolag över och vissa under marknadens förväntningar. Min portfölj gick upp +4% i april. Vinter och våren brukar vara starkaste perioder på börsen och om en eller två månader kan det bli en mindre börsnedgång, som vanligt med ungefär -10% på några dagar eller veckor. Det händer i stort sett varje år och det räknar jag med även i år.

Jag har byggt upp min portfölj precis som jag ville från början. Äntligen är den klar och jag har lika mycket investerat i många olika branscher. Oavsett om det är teknik bubbla eller fastighetsbubbla kommer jag nog klara det ganska lätt. 

-50% klarar jag utan större bekymmer, men faller det ännu mer börjar även jag bli orolig. Då ska man komma ihåg fina bolag, fina vinster som kan skapas och höga utdelningar längre fram. Jag ska fortsätta handla aktier även när det är börskrasch.

Som ni ser i bilden ovan har jag slagit alla index sedan jag började spara. Min portfölj är bättre än hela svenska börsen, bättre än USA, bättre än Tyskland och Japan. En riktigt bra portfölj helt enkelt som borde fortsätta överprestera alla index.


Under april har jag minskat ytterligare i Swedbank. Det är sällan jag säljer aktier men min magkänsla säger att det kommer dröja länge tills banken återhämtar sig. Istället fyllde jag på i annan bank som är Avanza. Nibe har vuxit till sig ganska fint i portföljen och jag fyllde på sista kronorna i Investor. Kronan till miljonen har också skrivit att Swedbank kommer nog minskas i hans portfölj också. När alla är negativa så oftast är det rätt tillfälle att köpa, om man är säker på återhämtning. Jag är lite osäker så valde att minska lite, men behöll en stor del kvar.

Har funderat länge men kommer inte på vad jag ska göra nu, fortsätta vara all in i aktier eller spara lite vid sidan om, alla vet ju att en mindre börsnedgång kommer, då gäller det att ha lite kassa. Hur som helst är det inga köp just nu. Jag avvaktar och sparar lite vid sidan om tills jag kommer på vart skulle pengarna göra mest nytta.


Slänger in även denna bilden som visar portföljens utveckling månad för månad. Jag vet, det finns inga summor, duh. Ju längre man sparar och ju mer ränta på ränta skapas, desto mer lutar sig linjen uppåt. Varje krona jag lägger in idag dubblas var 8:e året.

egentligen behöver man inte spara en miljon för att ha en miljon. Det räcker med 125 000 kr och 24 år på sig. Du tredubblar pengarna under perioden. Tid gör pengar och pengar gör pengar. Är du äldre och har inga pengar är det inte värt att börja spara och riskera pengarna. Ni som läser har nog tid på sin sida, så det är bara att sätta in lite pengar på till exempel investmentbolag och bara vänta. Så enkelt är det.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. En risk vi ofta glömmer är inflation - om 24 år, hur mycket skärgårdsidyll med sill och potatis får man för 3 miljoner?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt rätt, priserna stiger på det mesta. Därför är det bättre att äga aktier. Det finns bolag bakom varje aktie som kan i sin tur höja priserna varje år. Att ha pengarna på vanlig bankkonto är garanterad förlust på längre sikt.

      Jag räknat med 2% uppgång på vår villa varje år.

      Delete
  2. Hej!
    Ser verkligen stabilt och bra ut!
    Alltid trevligt att bli påmind om att tiden är så viktig. Skulle man av någon anledning förlora möjligheten att nyspara, så fortsätter det att växa ändå.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner03 May

      Hej,
      Ja verkligen! Jag räknade fram att om jag slutar spara nu kan jag bli mångmiljonär innan pension! Fortsätter jag spara så blir det hur många miljoner som helst! :) Gäller bara att inte sälja i en börsnedgång haha :D

      Delete