Saturday, May 29, 2021

Perfekt branschfördelning i portföljen



Äntligen har jag perfekt branschfördelning! Jag har lika mycket pengar investerat i varje bransch. Oavsett vad som händer på börsen, om det är tech som kraschar, om det är fastigheter som rasar så finns det alltid bolag i portföljen som inte påverkas av just dessa händelser. Jag mår mycket bättre när jag vet att jag har lite av allt i portföljen.

Du har inte läkemedel! Tänker säkert någon. Nej, men investmentbolag Investor äger rätt mycket inom läkemedel. Du har inte heller förnybar energi! Nej, men många bolag jobbar hårt inom området. Av de jag äger är bland annat Tesla och Nibe som tillverkar solceller bland annat.

Endast 14 aktier i portföljen hos mig. Inga fonder och inget annat konstigt som råvaror, kryptovalutor eller räntepapper. Tycker att dessa 14 bolag räcker långt, de är verksamma världen över, de är välkända, de tillverkar kvalité och de har funnits länge. Nu blir det bara påfyllning i befintliga aktier och jag ska försöka att bibehålla fördelningen så jämnt som möjligt.

Men man vet ju aldrig hur det blir i framtiden. Det kan hända att räntorna börjar gå upp och fastighets aktier faller som ett sten. Om till exempel Castellum faller med -30% eller ännu lägre, klart att man blir sugen på att fylla på extra mycket där...


Denna fördelningen som ni ser i bilden har jag haft för exakt 1 år sedan. Hade väldigt lite investerat i tech, lite i Investor och lite i Axfood. Nu är dom 3 minsta innehaven har blivit största i min portfölj. Dom har alltid varit dyra och nu är dom ännu dyrare. Jag tycker att det är roligt att ta bilder på aktier, fördelningen, statistik och sedan jämföra dom längre fram. Stor skillnad i branschfördelning mot dagens!

Sen finns det många som säger att man ska sälja av om en position har blivit för stor. Till exempel om Axfood blir 30% av portföljen så anser många att man ska sälja så det blir mer rimlig andel i portföljen. Ta hem lite vinster då och då. Nej.

Dumt tycker jag. Om Axfood växer så mycket att det blir 30% av portföljen så betyder det att den växer så det knakar. Bolaget blev mycket bättre, större och många ser mer potential framåt. Varför ska jag då sälja av den bästa aktien i portföljen och fördela pengarna i andra innehav som är mindre bra? Nej, jag tycker att om en aktie stigit så kraftigt så finns det en anledning. Jag behåller.

Två Månadslöner

1 comment:

  1. *Investor har inte alltid varit dyrt. Har oftast handlats för 18% rabatt , nu börjar den närma sig ingen rabatt alls. Så nu är Investor dyr jämfört med tidigare år.

    ReplyDelete