Thursday, October 7, 2021

Peter Lynch - One Up On Wall Street bokrecension



Äntligen har jag läst klart boken av Peter Lynch som heter One up on wall street. Det märks att det är stor skillnad mot svenska böcker som är i nivån som är nästan "jag kan skriva en liknande bok själv". Dom svenska böckerna jag läst ger väldigt lite nytta för oss som redan sparar på börsen. Bland annat "Bli rik och fri med aktier" eller "Så här blir du miljonär i hängmattan". Det är väldigt få saker man kan lära sig och därför gillar jag att läsa böcker som är skriva av miljardärer, dom vet vad dom pratar om. Just denna bok passade mig väldigt bra. 

Peter Lynch går igenom det mesta om aktiemarknaden på ett enkelt och tydligt sätt. Grunden i boken är att skapa en story kring en aktie. Det finns många saker man ska ta reda på innan man ska köpa sin första aktie. Precis som om du hade köpt en ny mobiltelefon. Frågor som ställs innan köpet av mobilen kan vara följande: Hur dyr är den? Är Samsung eller Apple bättre? Vilken har bättre kamera? Antal GB i mobilen? Storlek? Ingår det laddare? Och så vidare.

Många undersöker om mobiler i flera dagar eller veckor innan de kan bestämma sig, pratar med kompisar, jämför och letar efter bra pris. Efter många timmars analys blir det ett köp. Så är det oftast inte med aktier, folk köper aktier utan att veta vad dom köper, bara för att aktiekursen går upp är ingen bra strategi. Ibland får dom ett tips från en bekant och köper massa aktier utan att ens undersöka om bolaget. Det är dumt.

Lynch menar att man ska undersöka bolagen själv, analytiker har ofta fel. Även Lynch själv har gjort många fel själv och han berättar om dem i boken. Som småsparare så måste ni använda det ni redan kan. Om ni arbetar i en bilindustri, köp aktier i dom då ni vet hur marknaden ser ut, om det är hög eller lågkonjunktur. Om ni jobbar på en snabbmatsrestaurang så ser ni om det växer eller inte. Samma gäller alla, använd det ni redan kan. Jag jobbar med lön och investerar i Fortnox, då jag har en ganska bra uppfattning om marknaden. Jag har en edge. På svenska betyder det fördel.

Han skrev i boken att många köper aktier de vet ingenting om. Läkare köper industriaktier, operatörer i bilindustrin köper bioteknik, forskare inom bioteknik köper IT aktier och folk därifrån köper bank och så vidare. Knappt någonting stämmer. Köp det du förstår dig på. I boken fanns det jättemånga tips för alla, både nya och erfarna sparare så jag rekommenderar boken starkt. Borde kanske finnas även i bibliotek, men jag tycker det är en bok som man vill öppna fler än en gång. 

Sammanfattningsvis så kan man tjäna pengar på börsen. Det fungerar med små eller stora bolag, du köper inte marknaden, du köper enskilda bolag. Fokusera på dom bolagen, var noga att de tjänar pengar och helst mer varje år, kolla så att skulder är låga, vilka fördelar har bolagen jämfört med konkurrenter, hur ser framtiden ut, vilken typ av bolag är det, snabbväxande? Cyklisk? Stabil med hög utdelning? Alla har olika risker och det ska man lära sig.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Baserat på detta måste jag snabbt ut ur Embracer, jag kan ju ingenting om spel och spelmarknaden :-D.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Kan du ingenting om bolaget är det nog bäst att inte äga aktier där. Därför har jag inga aktier i nya IPOS, inte heller Knowit, Aegirbio, Plejd osv.

      Du kan ju lära dig om du läser delårsrapport, tittar lite på youtube videos, deras spel trailers osv. På deras hemsida finns ju massor också. Lycka till! Jag tycker Embracer är ett fint bolag :)

      Delete