Monday, October 11, 2021

IKEA och ASUS ROG



IKEA har börjat sälja gamingstolar, gamingbord och gamingtillbehör över hela världen från och med oktober 2021. Det blev ett samarbete med ASUS Republic of Gamers. Detta är den första gamingserien som har 6 olika sorter: Uppspel, Lånespelare, Matchspel, Gruppspel, Utespelare och Huvudspelare. Totalt finns det över 30 produkter och enligt min åsikt, kommer det fler i framtiden. Enligt meddelande från IKEA är det endast Uppspel produkter som är tillverkade tillsammans med ASUS ROG.

Alla andra produkter tillverkades av IKEA enligt behov som finns på marknaden. Självklart med support av ASUS. Detta blir den första steget för IKEA att komma in på gaming marknaden Tanken är att ha bra priser, bra kvalité och att kunden får helheten som reflekterar personlighet och smaken. Länk till produkter hittar du här. Har provat på några av produkter och de verkar ha robust och bra kvalité. Om ett bolag som IKEA satsar på gaming så betyder det att de har gjort en rejäl forskning kring framtiden, ser potential och en växande marknad på lång sikt. Det ger mig trygghet i mina investeringar även om det skakar mycket på vägen framåt.

Enligt min uppfattning kommer detta gynna hela gamingbranschen. Som många av er vet så är jag tungt investerad i Embracer aktie som tillverkar spel inom pc, konsol, mobil och VR. Just nu är bolaget störst i Sverige och Europa inom tillverkning av spel. Vi får helt enkelt se hur det går för IKEA att sälja produkterna. Dom som köper produkterna är troligtvis gamers som kommer garanterad köpa nya spel. Embracer har långt över 100 spel på gång som kommer lanseras inom ett års tid. Få bolag kan säga samma sak.

Embracer aktie har dock haft det tufft då många fonder sålde på grund av oro kring Kina och deras planer för att begränsa spelandet för ungdomar och höja skatter. Aktien har gått ner -42% sedan topp i maj tillsammans med många andra spelbolag. Det som är bra är att bolaget har blivit större och mer lönsam sedan maj. Ibland har aktiekursen och bolaget ingen korrelation med varandra. Förr eller senare korrigeras det och aktiekursen återspeglar bolaget. Aktiekurserna brukar oftast undervärdera eller övervärdera bolagen. Embracer säljer heller knappt något till Kina. Köpläge?

Jag tittar oftast på hur bolaget ökar sina vinster, tar över marknadsandelar från konkurrenter, växer, skapar nya innovativa produkter och att bolagen hanterar sina skulder på rätt sätt. Embracer gör väldigt mycket rätt och en lägre aktiekurs ger mig bara en signal att köpa mer. Dom flesta har faktiskt glömt att många från ledningen har köpt massa aktier under sommaren, att Embracer ska byta börslistan inom snar framtid är också bortglömt. Det brukar ge en rejäl uppsida.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Väldigt intressant resonemang kring Embracer och jag håller med. Marknaden är också framåtblickande och får den nys om att ett bolag kommer få problem att växa sin vinst så kommer aktiekursen gå ner mer eller mindre. Det är i dessa lägen det är värt att köpa om man gjort sin hemläxa och har man då dina punkter i bagaget blir eventuellt köp mycket lättare.
    Kvalité återkommer i regel alltid

    //KTM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du vet väl att jag ser upp till dig, utan dig hade jag inte varit där jag är idag :) Din kommentar betyder mycket! Ska fortsätta analysera bolag och göra kloka beslut :)

      Delete