Friday, October 15, 2021

Det kommer bli bra igen



Containerbrist och halvledarbrist påverkar många branscher negativt på kortare sikt men tänker vi längre fram än ett år så kommer det lösa sig. Problemet uppstod på grund av covid, människor helt enkelt kunde inte jobba på samma sätt som innan vilket gjorde att både leveranstiderna blev längre och fraktpriserna dyrare. Dom kommer såklart på konsumenten så vi får köpa samma saker dyrare. Det heter inflation, så spara inte pengar under madrassen.

Vill jag köpa något så köper jag det nästan direkt, väntar jag ett eller två år så brukar priset vara högre. Pengar som är över lägger jag på börsen eller investerar in i huset genom renovering eller byter ut gammal utrustning. Jag amorterar även extra på bolånet, varför ska jag betala ränta till banken, ju mindre de får desto bättre. Att ha pengar på kontot länge gör att du förlorar ungefär 2% varje år. Varför ska du spara pengar när de trycker nya pengar hela tiden? Dom blir mindre värda för varje år som går.

Om ni funderar på att köpa julpresenter hade jag köpt/beställt redan nu för att vara på säker sida att det kommer i år. Innan jul blir det försent. Det är bara två månader kvar. Har även läst någonstans att halvledarfabriker byggs för fullt nu att möta den stora efterfråga framåt. Så egentligen inget att oroa sig för på längre sikt. Det kommer bli bra igen.

Jag försöker att inte lyssna på nyheter för mycket då det mesta som sägs är negativt. Ni har säkert också hört om skyfall i Gävle, höga vattennivåer i Värmland, bränder, skjutningar, högre skatter, vulkanutbrott, restriktioner och så vidare. Det är sällan något som är riktigt bra som visas på nyheter. Det finns faktiskt väldigt mycket som är bra i världen och det ska man inte glömma.

Snart kommer bolagen i min portfölj rapportera in delårsrapporter för tredje kvartalet vilket såklart är superspännande. Jag brukar snabbläsa dom nästan direkt och köper såklart mer aktier om kursen faller. Oftast om de kommer med någon negativ nyhet så brukar det vara temporärt. Eftersom många sparare är väldigt kortsiktiga i sina investeringar så får dom panik. För mig spelar det ingen roll då jag tänker äga aktierna 20 år framåt och jag litar på bolagen.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Har just fått ett sms om att de flesta av mina julklappar är levererade till valt uthämntningsställe :-).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner15 October

      Precis så borde de flesta göra :) Speciellt dom som står i kön dagen innan i affären.

      Delete