Wednesday, October 27, 2021

Swedbank Q3 2021



Swedbank rapporterar ett bra kvartal, precis som jag tänkt under sommaren så har många ökat på sina bolån. Helt otroligt att banken fick 6 590 miljoner kr i räntenettot. Hittills i år har banken tjänat 14,26 kr i vinst och det är faktiskt mer än jag hade beräknat förra året. Jag var stensäker på 4 kr i vinst per kvartal (16 kr i år) men det verkar som att det blir 14,26 kr + 4,89 kr = 19,15 kr. Helt sjukt.

Utdelningen ligger på 50% enligt policy så vi kommer få 7,3 kr nu i början på november (som avser 2019+2020 år vinst), sen runt 9,5 kr i mars 2022. Innan pandemin och skandalerna var utdelningspolicy på 75%, det var goda tider då. Kanske kommer tillbaka i framtiden? 

Angående bolån så skriver Swedbank att dom är störst på bolån i Sverige och priset är lagom, inte det dyraste, inte heller den billigaste. Jag har dock valt att hoppa av Swedbanks bolåneerbjudande på 1,4% och gick över till Landshypotek (som har samarbete med Avanza). Där fick jag 1,04% vilket sparar mig flera tusenlappar per år. 

I Baltikum är Swedbank störst för privatpersoner och banken ser att just baltiska länder kommer växa snabbare än Sverige under många år framöver. Det gäller spar, försäkring och låneprodukter på grund av ökat välstånd.

Många skrev i forum att det kan bli USA böter men det är inget jag har sett eller hört mer av. Varken bland investerare eller rapporter. Blir nog inga fler böter enligt mina beräkningar och även om det hade varit så har banken mycket pengar. Tiden går och fler pengar kommer in. Nästan 20 kr i vinst i år är helt sjukt. I år är kursen uppe på 34% men tittar vi längre bak så är det på minus. Senaste 3 åren på -3% och senaste 5 åren -6%. Utdelningarna är inte inräknade. Vi fick ungefär 6-7% varje år i utdelningar.

Stora bolag kan betala ut mycket utdelning men man kan glömma att aktiekursen stiger kraftigt. Swedbank har senaste 25 åren legat runt 130-200 kr och att aktiekursen ska stå på 400 kr kan man glömma i närmaste framtiden. Kanske om 25 år. Folk investera i Swedbank på grund av höga utdelningar. Vissa lever på dom. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment