Thursday, October 21, 2021

Castellum Q3 2021

 


Castellum lämnade sin kvartalsrapport och jag bläddrade snabbt igenom den och jag märkte inget speciellt i den. Antingen var den bara okej eller jag som börjar tappa lite intresse om mina aktier. Vissa rapporter öppnar jag upp och tänker ”även den är som vanligt”. Det känns att bolagen måste rapportera alldeles för ofta och folk är alldeles för kortsiktiga. Ungefär som Embracer, varje dag står det i forum ”snart vänder det” eller ”imorgon stiger aktien” och även den vanligaste ”aktien skjuter i höjden på rapportdagen”. Det behöver inte alls vara så. Det kan ta flera månader tills aktiekursen börjar röra sig uppåt. Titta på Axfood, på ett år är det 0% i avkastning. Titta även på Securitas, det gick 5 år och aktiekursen är på 0%. Klart man fått lite utdelning på runt 3-4% per år men det var allt.

Vilken dag som helst kan aktiekursen gå upp kraftigt, ingen vet när. Eller falla. Det har jag sett många gånger i många stora bolag. Mindre bolag brukar hoppa upp och ner ännu mer, det kan vara 15-20% skillnad på en dag! Bara för att ett bolag gått i sidled i flera år betyder det inte att det fortsätter så. Så teknisk analys fungerar inte alls egentligen. Bara genom att titta på kursutveckling historiskt kan inte förutspå framtiden. Det räcker att ett bolag meddelar ett stort förvärv som var billig och bra och så stiger kursen 15% på en dag. Ett mycket stark rapport brukar hjälpa aktiekursen att gå upp kraftigt (om bolaget är lågt värderad).

Tillbaka till Castellum, här kommer några små axplock av det jag tycker är intressant. Aktiekursen ligger på runt 225 kr med en nedgång på -1% under rapportdagen. Castellum vill förvärva samtliga aktier i Kungsleden för ca. 27 miljarder. Erbjudandet pågår till slutet av oktober. Under sommarmånaderna har Castellum köpt 24 miljoner aktier i ett norskt bolag Entra och nu äger 31,5% av bolaget.
  Castellum har även sålt 17 fastigheter i Sverige under Q3. Den 8 oktober blev Jakob Mörndal tillförordnad VD. Tidigare VD Henrik Saxborn har nu slutat efter mer än 8 år i rollen. I framtiden föreslås Kungsledens VD Biljana Pehrsson som VD för Castellum.


Jag har noll koll på hur duktiga personer är, men jag minns vad Warren Buffett (ett av världens rikaste personer) har sagt. ”Buy into business thats doing so well an idiot could run it, because sooner or later, one will”. Jag säger inte att det är så nu men det är bra att komma ihåg, det kan ju hända någon gång när man investerar 20-40 år framåt. Ska undersöka någon dag om den nya föreslagna VD bara för skojs skull. Kanske jag lär mig något nytt.

Vinst per aktie hamnade på 5,56 kr (3,72 kr)

För januari - september är det en vinst på 25,79 kr vilket är helt otroligt. Det borde vara försäljningar av fastigheter. Jag ser redan nu en höjd utdelning i mars 2022 och det blir 24 året i rad. Sveriges längsta utdelningshöjningar. När man kommer upp i 25 år blir namnet utdelningsaristokrat. Det finns många i USA, men i Sverige blir Castellum den första. Jag har nämnt för 3 månader sedan att det var ingen info om utländska fastigheter och just denna kvartal kom lite information om Norge och Finland. Castellum vill bli nordens ledande noterade fastighetsaktör med fokus på det mest intressanta tillväxtregionerna. I mina öron låter det som universitetsområden, huvudstäder och knytpunkter för lager och logistik. Castellum ser ingen negativ effekt av pandemin.

Tittar vi på aktiekursen så ser vi hur mycket panik alla fått när pandemin började (bilden ovan). Aktiekursen föll från 252 kr till 152 kr. Det var en rejäl tapp och Castellum har inte påverkats någonting alls. Eftersom ingen visste hur långt ner aktien går så köpte jag med några dagars intervaller och för mer och mer pengar varje gång. Någonstans är ju botten och jag lyckades köpa på botten fast det gjorde ont att köpa. Det är ungefär som att kasta in pengarna in i elden, man ser hur dom minskar i värdet direkt. 

Substansvärdet i bolaget är per den sista september 230 kr. Några kronors rabatt mot dagens aktiekurs. Substans brukar gå upp runt 8% per år så om ett år borde aktiekursen stå på runt 250 kr. allt annat lika. Jag har sagt många gånger innan och säger det igen, köp när det är panik på börsen.

Två Månadslöner


No comments:

Post a Comment