Saturday, October 23, 2021

Axfood Q3 2021



Axfood rapporterade för tredje kvartalet och det är precis i linje som jag hade trott. Härifrån borde vinsterna ligga på samma nivå eller lite högre framöver. Försäljningen steg 2,2% under kvartalet och vinsten landade på 2,93 kr (2,95 kr förra året). Totalt för i år förväntar jag mig en vinst på 10,29 kr. Hittills i år har Axfood tjänat 7,36 kr. Lägger vi på 2,93 igen för sista kvartalet så borde det vara 10,29 kr. Aktiekurs är på 210 kr så P/E just nu är 20,4. Inte alls avskräckande, helt normal som det borde vara. 

Lyckas Axfood tjäna 10% mer nästa år så är P/E för nästa år 19 ungefär. Angående utdelning behöver man inte alls oroa sig för. I år fick vi 7,5 kr och med tanke på 10 kr vinst så kan Axfood dela ut samma igen utan problem. Jag tror att utdelningen nästa år blir 8 kr. Historisk har Axfood betalat ut runt 80% av vinsten vilket borde stämma även i detta fallet. 

Om kursen står stilla hela året, hur mycket utdelning får man då i % på dagens kurs 210 kr? Det är 3,8% som man kan förvänta sig i mars 2022 på dagens kurs. Om kursen faller mot 200 kr då stiger utdelning till 4%. Utdelningspolicy i Axfood är att betala minst 50% på två utbetalningstillfällen. 

VD skrev att Eurocash vid gränshandel mot Norge har fått väsentlig återhämning men fortfarande under 2019 års nivån. Enligt min uppfattning borde det fortsätta stiga fint uppåt under sista kvartalet i år (förutsatt att gränsen inte stängs igen). En nyhet som kom upp är att nya kassasystem kommer rullas ut under vintern som har längre livslängd och billigare driftkostnader. En annan nyhet är att Axfood ska samarbeta med Alights för att bygga Sveriges största solcellspark som väntas tas i bruk 2023 och täcka ca. 15% av Axfoods elförbrukning. Om det blir verklighet får vi reda på i slutet av året, tillståndsprocess är nu igång.

Alla bolag i min portfölj är favoriter, så det är fel att säga att Axfood är ett av mina favoriter. Axfood finns i många portföljen på Avanza och många gillar Axfood. Jag har aldrig sett eller hört någon som är emot bolaget eller aktien. Ett fint och välskött bolag som tjänar mer och mer varje år, sakta och säkert höjer utdelningarna varje år och förbättrar sina processer. Bolaget kommer inte dubblas inom några år, men 10% per år kan man lätt förvänta sig. Ungefär 7-8 år senare dubblar man sina pengar. Om det är bra eller inte får ni själva avgöra.

Enda nackdelen jag ser i Axfood jämfört med Lidl eller ICA är att jag saknar mer utländska varor. Det finns sååå mycket gott i baltikum, tyskland, polen m.m. Varför inte beställa bara och prova? Väldigt sällan hittar jag något på Willys som kommer från utlandet, men när jag ser det så köper jag på mig. Goda saker vill man alltid ha hemma. Är det inte så?

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Hej.
    Japp, Axfood tuffar på enligt plan och det känns bra. Jag har faktiskt börjat köpa på mig lite nu igen och ska upp ett snäpp till i antal. Ha ha, man trodde man var full i det innehavet men efter hand så har andra bolag i portföljen kommit i fatt och då känns det helt ok att börja öka igen. Jag kör hellre på Axfood än att försöka hitta något nytt till portföljen.

    Mvh // PP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt rätt inställning, stabil och bra bolag. Och om i värsta fall faller börsen 20% så klarar sig Axfood utan problem. Kanske några % minus, men inte lika farligt som överprisade tillväxtbolag.

      Delete