Sunday, October 17, 2021

Att byta bolån är enkelt



Min bloggkollega KTM har skrivit en väldigt bra inlägg under veckan som gått angående sparande i Sverige. Tydligen är det fler som väljer att spara på sparkonto än i aktier och fonder tillsammans.

väldigt kort sikt är det klokt och jag ser inget fel i det. På längre sikt som 2 år eller längre hade jag valt aktier eller fonder. Som ett exempel, i år är det ingen speciell år och börsen är uppe runt +20% medans sparkonto ger runt 1% per år. Det finns pengar där ute och mycket av dom är tyvärr felplacerade. Länken till Kronan till miljonen är här. Är ni som vill spara är osäkra vart, välj fonderna då många aktier är högt värderade.

tal om att spara pengar så har jag nyligen bytt bolån från Swedbank till Landshypotek. Istället för 1,55% ränta som jag har idag blir det 1,04%. Det sparar mig flera hundralappar varje månad som jag ska använda för att amortera ännu mer på bolånet. Totalt har jag lagt typ 2 timmar med alla handlingarna för att byta bank. Enligt mina uträkningar borde jag vara skuldfri om 7-8 år. Då är jag inte ens 40 och vi som familj är multimiljonärer när vi räknar tillgångar. Hoppas bara att det fortsätter i samma takt (eller bättre) framåt utan större överraskningar.

Väntetid var jättelång för att byta bolån, nästan 2 månader fick jag vänta men nu är det gjort och det var inte alls så komplicerat som många tror. Har senaste tiden gått igenom alla kostnader och sänkte dom där jag kunde. Nu har vi det som passar oss bäst och har ett bra pris på. Det finns många områden man kan spara pengar på, men nu känner jag att det blir svårt att sänka i samma takt för mig och varje ändring kommer göra minimal skillnad. 

Eftersom kostnaderna är nu minskade så kommer jag satsa allt på att öka inkomsterna istället. Lön, blogg, försäljning av växter och fiskar, hundklippning, aktier, försäljning av onödiga saker, fynda saker och sälja dyrare och ska försöka komma på nya inkomst idéer, har du några får du gärna dela med dig.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment