Saturday, October 30, 2021

SCA och Securitas Q3 2021



Igår rapporterade både SCA och Securitas. Hela börsen avslutade fredagen på rött med -1% så det har påverkat även båda bolagen. Skogsbolaget SCA föll -2,87% och Securitas -4,41%. Var rapporterna dåliga? Absolut inte. Januari - september mot förra året inom parentes:

SCA försäljning +26% och vinst per aktie 5,85 kr (2,02 kr).
Securitas försäljning -2% och vinst per aktie 6,54 kr (5,18 kr).

Angående vinsten så förväntar jag mig lika starka kvartal från båda bolagen i sista kvartalet och det skulle ge en vinst för hela 2021 för SCA på 8,44 kr och 9,13 för Securitas.

Sista utdelningen från SCA var på 2 kr och under 2022 förväntar jag mig 2,25 kr och extra utdelning eftersom vi fick inget år 2020. I kassan borde det finnas som sagt 8,44 kr per aktie så 33% är väl rimligt att förvänta sig. Minst. Det är 2,81 kr totalt som jag förväntar mig av SCA i april 2022. På dagens aktiekurs 134 kr är det direktavkastning på 2,1%.

Securitas betalade ut 4 kr i år och de brukar ge 53% av vinsten. Om vinsten blir 9,13 kr så rimlig utdelning borde vara 4,84 kr. Jag tror det blir 4,8 kr. Aktien kostar 142 kr och direktavkastningen blir då nästan 3,4%. 

Som helhet har SCA gjort ett bra jobb och siffrorna slog även förväntningarna på marknaden, varför aktien föll är väldigt oklart. Ett bra och stabil bolag som man kan äga långsiktigt. Hög efterfråga finns fortfarande och i framtiden tror jag att det kommer plana ut lite. Pandemin finns fortfarande kvar och nu när många har möjlighet att fortsätta jobba delvis hemifrån kommer det fortsättningsvis gynna skogsbolag både under sommar och vinter månaderna. 

Securitas har sagt att återhämtningen fortsätter och försäljningen ökar i samtliga segment. Bolaget söker även efter nya förvärv inom elektronisk säkerhet. Mina tankar är såklart att pengarna de använder kommer bli från utdelning, ju fler förvärv görs under året desto mindre utdelning får vi. Det är dock bra för att det gör att bolaget kan tjäna ännu mer pengar längre fram och aktiekursen stiger ännu mer.

Det står i rapporten att betydande säkerhetskontrakt har sagts upp från december vilket kan göra att kursreaktionen blev på -4,41%. Förlorad vinst i kontraktet ligger under snittet så det är kanske inte så farligt ändå. Securitas är ett stort bolag med många kunder inom många länder. Att äga aktier på dessa nivåer, med den utdelning och risk som finns är ganska tryggt tycker jag. Både uppsidan och nedsidan är begränsad inom snar framtid. På längre sikt så tror jag att bolaget kommer prestera mycket bättre än den gör nu.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment