Tuesday, May 10, 2022

Extra: Blodbad på börsen!



Extra inlägg idag eftersom allt lyser rött i portföljen. Bäst klarade sig Axfood med 0% igår (det brukar gå hyfsat bra för Axfood när börsen faller). Konjunktur okänslig. Allt annat ligger på kraftig minus. Allt från -2,4% (SCA) till -8,3% (Avanza). Av Large Cap bolag är det bara 5 som ligger på strax över noll procent. Allt annat, ja du, blodbad. 

Sämst gick det för Bygghemma och Evolution med -11%. Den stora massan aktier ligger på mellan -3% till -5%. Vad som hänt just nu? Inget speciellt, precis som allt annat vi känner till är ju en massa olika saker som pågår just nu. Hur ska man agera nu? Min portfölj lyser tiotusentals kronor back, oavsett om jag tittar på utveckling idag, denna vecka eller i år. Börsen som helhet föll -20,87% hittills i år och det kallas för en börskrasch. Under covid 2020 var den en nedgång på -30% så mer kan det falla. Mycket mer. 

Är jag orolig och vad gör jag? Ja, det känns inte bra i magen, men jag vet att det är så ibland. Börsen faller -10% varje år så det räknar jag med hela tiden. Större fall på -30% händer ganska sällan så det är bra läge att köpa på sig fler aktier. Faller det ännu mer till -50% då kan man spara mycket och ha minimalt med pengar över ifall det faller ännu mer. Många får panik, men det borde vara tvärtom. Tänk dig en klädaffär som du köpt några plagg för 100 kr styck säljs nu för 80 kr och sedan 70 kr och kanske om en månad för 50 kr styck. Man ska vara glad att köpa fler fina plagg som kan användas längre fram.

Jag ser börsen som en marknad av värdepapper. Man kan köpa fina aktier, som delar ut mycket pengar i form av utdelning och som stiger 7-10% per år. Lyckas man köpa i dessa dippar så kan man få ännu större tillväxt. Den bästa köpet för mig var Volvo just under dipparna. Jag köpte billigt och fick året efter utdelning på 18%! Jag har nu många bolag som delar ut 4-6% i utdelning när det normala är egentligen 2-3%. Pass på och köp fler aktier om du kan. Jag fyllde på lite smått i alla innehav och ökat kraftigt i Investor eftersom jag hade minst investerat där. 

Hur jag gör framöver är det lite osäkert då jag inte vet hur börsen utvecklas framöver. Faller den ännu mer, så kommer jag nog hoppa över fondsparande och köra all in i aktier. Tanken var att börja med fonder nu i maj-juni, men det finns så många fina köplägen att det är svårt att stå emot. Pengarna förvinner fort både från kontot och bränns upp på börsen, men när återhämtningen sker så sker det mirakel med 10,20,30 och 50%+ i uppgångar. Det vill man inte missa. Hur reagerar du? 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment