Saturday, May 7, 2022

Embracer förvärvar del av SQUARE ENIX HOLDING



Embracer meddelade för ett par dagar sedan att dom gör ett förvärv av Crystal Dynamics, Eidos Montreal och Square Enix Montreal. Spelkatalogen i dessa bolag är över 50 stycken och där kan man hitta även populära spel som Tomb Raider, Deus Ex, Thief och en massa andra mindre spel. Det var dock lite oklart om Hitman är med eller inte, enligt Embracer kan dom inte säga för mycket heller eftersom den förvärvade bolaget är börsnoterad i Japan och själva affären var inte helt färdig. Mer info kommer vid kvartalrapport den 19 maj.

Det fanns inga exakta nyheter heller om vilka spel som kommer ingå eller inte i förvärvet, det är ganska viktigt för oss investerare. Jag tror dock att mer info kommer närmaste veckorna. Hur som helst så äger Square Enix Holding även Final Fantasy, Forspoken, Outriders, Life is strange, Just Cause, Murdered - soul suspect och en mängd andra pc och mobilspel. Det lät som att dom kommer behålla dessa titlar.

Enligt Square Enix Holding är dom ett underhållningsföretag samt speltillverkare. Precis som jag trodde att Embracer kommer bli i framtiden. VD sa att Embracer är ett spelbolag i grunden, men det finns så mycket annat där att det känns snart som underhållningsbolag eller investmentbolag tycker jag. Både jag och min fru äger aktier i bolaget. Hittade även 5 filmer hos Square Enix och den senaste var Tomb Raider med Alicia Vikander som spelar Lara Croft. Om filmen ingår i Embracer nu är ett stort frågetecken?

Jag har sedan länge velat köpa Square Enix aktier men dom fanns inte på Avanza, man behöver lägga en mäklarorder utanför börsen och då köper Avanza dom aktierna åt mig, men det kostar 700 kronor tror jag att det var. En ganska saftig summa för en liten investering. Förvärvet innehåller över 1 100 anställda och priset blev 300 miljoner dollar. Nu äger jag en del av Square Enix vilket är skönt! 


Efter detta har nu Embracer över 230 spel i pipeline och över 30 av dom är AAA spel (vilket betyder stora, kända titlar). Embracer har nu en av industrins största pipelines inom pc och konsolspel. Man ska inte heller glömma brädspel som Embracer köpt som inkluderar Catan, Ticket to ride och en massa andra titlar. Sen som grädde på moset så finns det mobilspelsutvecklare och en massa andra intressanta bolag inom koncernen. 

Vad betyder det rent praktiskt? Embracer är nu Europas största spelbolag, förutom speltillverkning så har dom trygga kassaflöden från andra verksamheter och precis som det låter så kostar det väldigt mycket att förvärva andra bolag. Dom vinsterna som kommer genereras kommer såklart lite längre fram. Bolagets försäljning dock kommer skjuta i höjden igen, precis som alla andra kvartal. Vinsterna kommer, vi behöver bara tålamod.

Embracer har sagt att om ett spel säljs i 1-3 miljoner exemplar så är det ett lyckad spel. Valheim såldes i över 10 miljoner exemplar vilket var nog rekord för Embracer. Alla Tomb Raider spel som ett exempel såldes med 88 miljoner exemplar. Jag tror det blir ännu fler framöver.

Sammanfattningsvis var det en svårtolkad förvärv. Nyheter på CNBC skriver att Embracer köpte 3 bolag från Square Enix koncern och att Square är glada att slippa dom bolagen då de fokusera på besparingar, tuff miljö för gamingbranschen och vill investera pengarna i blockchain istället, AI och cloud. Square kommer fortsätta utveckla vissa speltitlar så jag tänker att dom behåller en del spel kvar i bolaget. Hur som helst är jag nöjd med förvärvet men med lite förvirring. Jag hoppades på att dom skulle köpa upp hela koncernen. Det kommer bli bra på sikt. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment