Saturday, May 21, 2022

VISMA IPO 2023



En aktie jag längtar att köpa när den börsintroduceras på Oslo börsen är Visma. Bolaget planerar att göra IPO (initial public offering) år 2023 om marknadsförutsättningarna är gynnsamma. Som lönekonsult känner jag till branschen ganska väl och Visma är ett bolag som sticker ut i mängden. Verksamma inte bara i Sverige men i Norden och Europa. Bolaget bevakar många fristående mindre bolag och följer deras utveckling. När bolagen presterar väl, då köper Visma upp bolaget och lägger till i familjen.

Visma-gruppen består av över 200 bolag i 20 länder. Unika struktur gör det möjligt att samtidigt vara nära den lokala marknaden samtidigt som dom delar världsledande kompetens över länder, marknader och bolagsgränser. I Sverige består Visma av många bolag och levererar bland annat programvara, företagsrabatter, inkassotjänster, lönetjänster, inköpslösningar och IT-relaterad utvecklings- och konsultverksamhet.

Koncernen har över 15 000 anställda, över 1,2 miljoner kunder och under 2021 omsatte Visma över 2 000 miljoner euro med EBITDA på 590 miljoner euro. Ungefär 30% i vinst före skatt, ränteutgifter och avskrivningar. Bolaget växer tvåsiffrigt varje år och det ser ut som att det kommer fortsätta så. Hela 42 bolag adderades till Visma familjen under 2021. 

Jag hoppade över många IPOS senaste åren, såg inte framtida konkurrenskraft i dom bolagen, bland annat Lohilo, Fractal Gaming, Söder Sportfiske, CDON, Synsam och Volvo Cars. Visma har också konkurrenter, i massor, men i min uppfattning ligger dom ganska mycket efter. Visma är ledande i branschen och är bland dom bästa bolagen, om inte den bästa. Jag kommer balansera om lite i portföljen och trycka in Visma bredvid Fortnox eftersom dom är verksamma i samma bransch. 


Under 2018 var vinsten efter skatt 0,92 miljarder och sedan dess har den varit stabil. 2020 var exceptionell Covid år där vinsten blev 1,3 miljarder och 2021 slutade vinsten på 0,91 miljarder. Stabil intjäning och det ser vi även i vinstmarginal. EBITDA är vinsten förre skatt och justerad utdelning. 2018 landade det på 24,5% sedan 2019 blev det 27%, sedan covid 28,7% och senast 2021 blev det 28,3%. Med andra ord det blir mer och mer kvar i bolaget för varje år som går. En miljard i vinst per år gör det möjligt att fortsätta förvärva fina bolag i världen. 

Antal lönespecifikationer som produceras av Visma är över 10 miljoner per månad och 22 miljoner fakturor skickas iväg från Visma. Bolagets kunder varierar från mindre bolag till statliga myndigheter vilket har återkommande intäkter vilket i sin tur ger trygghet i aktieägandet. I senaste kvartalsrapporten stod det att bolaget ska fortsätta förvärva och växa i samma takt som innan. Kassan i bolaget per den sista december 2021 var 9,9 miljarder. 

Jag tycker att framtiden är digital och Visma kan vara framtidens bolag. Som ni ser i bilden ovan så stiger försäljningen fint varje år och antalet anställda ökar. Som ett stabil bolag borde vara. Jag rekommenderar er som är intresserade att lyssna på VD som i min uppfattning är väldigt duktig och jordnära. Länken är här: Visma IPO 2023

Under senaste månaderna har jag undersökt lite på nätet och frågade andra personer som är insatta i branschen om de kommer att köpa aktier i Visma och många av dom kommer att göra det. Dom flesta är positiva till bolaget och dess framtid. Det är jag också. Prislappen jag hade kunnat betala för IPO är upp till P/E 50. Vi får se hur mycket dom kommer sälja för. Kommer du köpa aktier i Visma?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment