Tuesday, May 31, 2022

Varför är provanställning 6 månader?



Utgångspunkten för provanställning är att arbetsgivaren innan denne anställer har gjort en bedömning att företaget har behov av en tillsvidareanställning. Syftet med provanställningen är att arbetsgivaren ska få möjlighet att pröva en person i befattningen innan den går över i en fast anställning. Om du går med på det när du tackar ja till jobbet, har en arbetsgivare alltså rätt att anställa dig på prov i upp till sex månader, innan anställningen övergår till en tillsvidareanställning (fast anställning).

En provanställning är en osäker anställningsform och arbetsgivaren kan när som helst avbryta anställningen utan att ange någon skäl. Även du som anställd kan avbryta anställningen i förtid. Om du vill undvika provanställningen när du kommer från tillsvidareanställning kan du hänvisa till dina referenser. På det sättet får arbetsgivaren en bättre bild av dig.

Under provanställning ska du ha lön och andra ersättningar precis som du hade varit tillsvidareanställd. Du förhandlar dina villkor precis som alla andra. Om det finns kollektivavtal så finns det redan en mängd förutbestämda anställningsvillkor. Ibland händer det dock att arbetsgivaren erbjuder lite lägre lön under provanställningen. Då finns det stor möjlighet att omförhandla lönen när provanställningen löper ut. Se till att komma överens så det inte påverkar ännu en höjning vid lönerevision.

För ett par år sedan har jag pratat med några chefer och det som jag har lärt mig kommer att överraska er. Tydligen är det så att en person har en begränsad tid för att kunna låtsas att den är någon annan. Är man till exempel otrevlig, men låtsas att vara trevlig på jobbet, så tar det ungefär 3 månader tills det släpper lite och man går tillbaka till sin vanliga jag. Det är också en av anledningarna till varför det finns provanställningar.

Det borde även vara straffbart tycker jag om man låtsas vara någon man inte är under längre perioder. Vad tycker ni? Har ni någon gång ljugit eller låtsades vara någon annan på jobbet? Jag har hört många historier där kvinnor ljuger under arbetsintervju. Dom oftast säger att dom är tillgängliga ett par år framåt och inte vill ha barn, fast dom är redan gravida under arbetsintervju. Sedan några månader in i anställningen går dom på föräldraledighet. Det påverkar ju arbetsgivaren också, borde dom inte få rätt info redan från början? Det är lite oklart vad som är rätt och fel.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Jag söker jobb nu med ett stukat självförtroende och är tveksam till att byta en tillsvidaretjänst med 6 mån uppsägningstid till en provanställning.

    Intressantast i inlägget är att vissa (extroverta antar jag?) kan upprätthålla en fasad genom hela rekryteringen och kanske 3 månader in i anställningen men sedan lyser det igenom vad man är för person.

    Problemet för mig som introvert är att jag har svårt att komma igenom rekryteringen men om jag gör det så växer jag sedan långsamt in i rollen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Testa att fråga efter tillsvidare, du har ju referenser m.m.

      Delete
  2. När jag tackade ja till det jobb jag har nu (jobbar på lungmedicin på sjukhuset) hade jag en provanställning i 6 månader. Tycker det var fullständigt vidrigt för jag var så nervös hela tiden att jag inte skulle få vara kvar för minsta fel. Om jag söker nytt jobb framöver så ska jag göra just det, hänvisa till mina referenser och då undvika provanställning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mhm, jag har alltid haft provanställningar, men som du säger, nu när man är lite äldre borde man kunna gå från TV till TV utan problem?

      Delete