Sunday, May 15, 2022

Levler - fondutmanare



Förra gången jag hade frågestunden så var det väldigt uppskattat. Vi kör på det igen. Ni ställer frågor till mig längre ner i kommentarsfältet, på mitt mail tvamanadsloner@gmail.com eller Twitter @månadslöner. Jag samlar sedan alla frågor ihop och försöker besvara dom i ett inlägg längre fram. Frågorna kan handla om vad som helst. Ser fram emot era funderingar.

"Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar."

Det som har hänt senaste veckorna är att jag hittade en intressant nyhet. Joakim Bornhold kommer lansera en ny sparplattform som heter Levler. Levler? Först trodde jag att det var en 1 april skämt eftersom har var sparekonom dom senaste 6 åren, men det är ju maj och han lät seriös. Den nya sparplattformen ska utmana dagens storbanker och nätmäklare som Nordnet och Avanza. Förhoppningarna är att plattformen ska ha 30 000 kunder i slutet av 2023. Utbudet från start kommer vara runt 2 300 fonder.

Jag gillar Joakim och har lyssnat på honom i flera år, han finns med på både nyhetssajter och Youtube. Man kan lära sig ett och annat och kan få även nyttig information som man själv hade kanske missat. Jag tror att Levler kommer gå bra om det är lätthanterad och om priserna är nivån eller bättre än Savr till exempel. 

Savr är den stora utmanare till nätbanker just nu. Lite lägre priser på fonder och stor satsning på reklam m.m. Dock har jag inte lockats att byta från Avanza, prisskillnaderna var ganska låga. Sen är Avanza mer användarvänlig och jag har även flyttat mitt bolån här.

Sammanfattningsvis så tror jag att det är bra med fler utmanare, då brukar priserna på värdepappershandel sjunka lite. Det är helt ofattbart att en Sverige fond som äger bara svenska aktier kan ta 1-4% i avgift. Istället för att betala den avgiften kan man själv köpa dom aktierna fonden har och slippa avgiften. Den finns mer potential till bättre priser ser jag. Jag hoppas att Levler kommer gå bra, för att Joakim förtjänar det, men jag är väldigt skeptisk att folk kommer byta. 

Om Levler börsnoteras så kommer jag också skapa en egen fond och ta betalt för hantering av min egen portfölj. Det låter att vem som helst kan skapa en fond, skapa en sparplattform, skapa bitcoin och en tusentals andra saker utan att ens ha tillräckligt bra erfarenhet. Ibland fattar jag inte att folk går med på det och köper dom tjänsterna som erbjuds... jag rekommenderar er att vara lite mer skeptiska ibland. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment