Friday, May 13, 2022

Axfoods nyemission för aktieägare



Axfood har köpt Bergendahls Food och istället för att använda utdelningspengar har bolaget valt att göra en nyemission. Vad är det för något undrar du och behöver man göra något? Nej du behöver inte göra något. Vill du det så kan du logga in på Avanza, gå in på min ekonomi och i kalender fliken och gå in på Axfood nyemissionen. Där kan du klicka i en bock där det står "jag vill inte delta med detta konto". Om du däremot är intresserad och vill veta vad det är:

Nyemission betyder att företaget behöver mer pengar. För att ta in dom erbjuder i detta fallet Axfood teckningsrätter. Du får antal teckningsrätter som är lika många som du har aktier i Axfood. Har du 120 aktier i Axfood så får du 120 teckningsrätter. Du kan fylla i "delta med" att du vill byta ut dom till aktier. Det används 30 teckningsrätter för att få 1 aktie. Dom aktier du får teckna i emission behöver du betala för, men istället för dagens kurs är priset satt till 215 kr vilket är en riktigt fynd. 

Jag har fyllt i att jag vill använda alla teckningsrätter till att köpa aktier för 215 kr. Det blev inte många men det är riktigt bra erbjudande. Jag rekommenderar alla som vill äga mer Axfood att skriva upp sig. När det är klart så ska man ha pengarna på kontot den 22 maj och behålla dom 1 dag till efteråt så det kan dras från kontot. Det står tydligt hur mycket pengar du ska ha på kontot (antal nytecknade aktier x 215 kr).

Av dom jag följer och av dom jag hört på Twitter m.m. så kommer i stort sett alla teckna aktier. Om ni inte förstått helt vad detta är så kan jag förklara med andra ord: Man får boka antalet aktier i förväg till ett bestämd pris på 215 kr. Det får man som befintlig aktieägare. I slutet på maj får man dom nya aktierna på kontot. Pengarna också dras då och inte nu. Finns det nackdelar med detta? Nej. Fördelar? Du får köpa mycket billigare än alla andra icke aktieägare, dock bara en begränsad antal.

Teckningsrätter som inte kan användas kommer försvinna från kontot så gör du ingenting, händer det ingenting. Har du 100 aktier så får du 100 teckningsrätter. Du kan använda endast 30 jämna poster för att boka 1 ny aktie. Du kan skriva upp dig till 90 teckningsrätter (3 aktier för 215 kr var). 10 teckningsrätter som är kvar kommer sedan försvinna. Jag gör detta själv för första gången, men så uppfattade jag det. Står ganska tydligt på Avanza som sagt. Sen kan man även sälja överblivna teckningsrätter till andra eller köpa fler. Dom hittar du bland dina innehav längre ned. Priset är runt 2,5 kr per teckningsrätt. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Tänkte bara säga att om du inte gör något med dina teckningsrätter kommer du förlora pengar motsvarande teckningsrätternas värde. Så att inget händer om du inte gör nåt stämmer inte riktigt. Så det bästa är att sälja de teckningsrätter som du inte tänkt delta med. Priset på Axfood aktien borde falla i samband med att de nya aktierna bokas in. Nedan är från Axfoods prospekt för företrädesemissionen:

    Aktieägare som väljer att inte delta i Företrädesemissionen kommer att få sin ägarandel i Axfood utspädd med cirka 3,2 procent, men har möjlighet att ekonomiskt kompensera sig för utspädningen genom att helt eller delvis sälja sina teckningsrätter.

    ReplyDelete