Tuesday, May 3, 2022

Jag har slagit Spiltan aktiefond investmentbolag



Det är dags för portföljuppdatering, april är äntligen över och börsen har fallit. Jag bryr mig dock inte så mycket om det, börsen som helhet har stigit alldeles för mycket senaste åren och en korrektion på -15% är rimligt. Det är nästan det vi har på svenska börsen i år. Många av börsens bolag har rapporterat och siffrorna är faktiskt över förväntan för första kvartalet. Jag trodde att hög elpris, bränslekostnader och räntan skulle påverka bolagen negativt och det har det gjort, men bolagen ökade sina priser kraftigt och har klarat sig bra. Vissa bolag har till och med ökat sina vinster, så jag tror att börsen kommer gå bra framöver.

I mitt portfölj har det hänt en del upp och nedgångar. Du kan se hur aktieportföljen ser ut här. Vissa av er som har följt mig länge kanske ser att det har dykt upp ett nytt innehav. Bolaget heter Nordic Paper som jag kommer analysera om två dagar och beskriva vad det är för bolag och varför jag köpt aktier. Just nu är det Fortnox som är största innehavet i portföljen följt av Axfood och Investor. Dom utgör 38% av hela aktieportföljen. 

Det är jättesvårt att hålla koll på allt som händer just nu, nyheter pumpar information hela tiden, aktier rapporterar sina kvartalssiffror, ränteoro, Swedbank har strulat och visade negativa konto värden och många fick panik att pengarna bara försvunnit. Vi lever i en känslig samhälle och jag rekommenderar er att inte ha mycket pengar på kontot. Dom ska antingen amortera lån, investeras någon annanstans eller spenderas på det ni behöver, kanske prylar eller husrenovering. Sen är det bra att ha lite kontanter hemma.

I år har min portfölj gjort -9,8% vilket är bättre än börsen. Sedan start januari 2018 har portföljen levererat bättre än populära indexfonder som Swedbank Robur Ny Teknik, Spiltan aktiefond investmentbolag, hela svenska börsen inkl. utdelning och ligger 13% efter AMF småbolag. Jag  tror dock att det kan hända att jag slår även den, eftersom dom har många övervärderade aktier och det har inte jag. Därför har jag inte bråttom att investera i fonder. Det är bra för många, men jag vill ha så mycket pengar som möjligt och jag litar inte 100% att någon annan kan sköta det bättre än jag. Med en fond har jag ingen kontroll. 

Det är helt otroligt att jag, som inte hade någon kunskap alls om börsen för 5 år sedan har gjort bättre än fondförvaltare som varit i spelet hela sina liv. Enda jag gjorde var att jag läste en riktigt bra bok från Peter Lynch - One up on wall street och använde hans principer. Enkelt förklarat, köp det du förstår och som kommer vara bra bolag för framtiden. Bolaget ska tjäna pengar och köp en handfull olika aktier för att sprida lite risken. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment