Monday, May 23, 2022

Leva livet



Man ska leva livet nu, inte när man går i pension vid 63-68 års åldern. Jag som är yngre tänker att jag kommer må lika bra när jag är runt 60 men det är så långt ifrån sanningen som det kan bli. Man ska ha jäkla tur för att vara 60 och vara frisk, pigg och ha energi för att göra saker. Redan nu känner jag ibland att jag är pensionär. Lägger mig tidigt, läser tidningar, följer nyheter, vill bara ha lugn och ro när jag är ledig och roligt nog så känns det som att jag har upplevt det mesta...

Att leva nu är det viktigaste för att man vet inte hur framtiden kommer se ut. Vissa som är 60+ i min omgivning mår riktigt dåligt och vissa finns inte längre kvar. Hur ska man själv klara det är den stora frågan. Sen har vi lärt oss att till och med krig kan uppstå vilken dag som helst. Tänk tanken om det är Sverige som ska kriga, ska man då leva livet efter kriget? Man kanske inte finns på jorden längre...

Senaste tiden har jag lärt mig massor, både om mig själv, vad jag vill och om andra. Man ska leva livet nu, inte imorgon. Man kan även tänka på framtiden och förbereda sig för det, har man tur så kanske man lever tills man är 100 år gammal. Sannolikheten är dock inte hög. Här har jag skrivit om hur gammal jag borde bli om inget drastisk sker. Tryck på länken här

Precis som börsen med diversifiering bland aktier ska man diversifiera även hemma. Gör olika saker, lev livet idag men tänk även på framtiden. Ta hand om din hälsa, ät nyttigt men samtidigt unna dig själv med skräpmat, tårtor och chips. Vi lever bara en gång, gör lite av allt så ångrar du dig inte att man missat något. Man behöver inte följa allt till punkt och pricka, ha en sovmorgon, va spontan, träffa dom du vill träffa, ger Youtube dig glädje, titta på den då. Så enkelt är det.

Titta omkring dig, är dom i 60 års åldern pigga, glada, reser där dom vill och har det gött? Fråga dom hur dom mår, har dom ont någonstans? Är dom sjuka? Jobbar dom fortfarande 8-17 varje dag? Sannolikheten är att just du kommer må ganska likt dom när du är i den åldern. Lev livet nu. Använd tiden till det som ger dig glädje och minska göra saker som gör att du mår dåligt. Oavsett vad det är.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment