Thursday, May 5, 2022

Nordic Paper, oanalyserad aktie



Nordic Paper är ett bolag som tillverkar kraftpapper och natural greaseproof papper. Användningsområde och slutprodukter kan vara inom säckpapper, bakplåtspapper, bakformar, brödpapper, korgmöbler, laminat, tändstickor med flera. Tre anläggningarna finns i Sverige (Bäckhammar, Säffle och Åmotfors) samt Greåker (Norge) och för några månader sedan förvärvades Glassine Canada (Kanada). VD är Anita Sjölander. Bolaget börsnoterades 22 oktober 2020 med en prislapp på 46 kr per aktie. Nordic Paper handlas på Mid Cap listan på börsen.

Totalt 690 anställda, produkter säljs för 700 kunder i 70 länder och 95% exporteras. Största marknaden är Europa och produkter säljs världen över. Vill du lyssna på VD istället för att läsa inlägget så är länken här. Video är 40 min lång.

När jag analyserade bolaget så hittade jag mycket positivt. P/E talet är ungefär 10 på förväntad vinst för 2022 och ännu lägre nästa år. Jämfört med andra liknande bolag inom branschen som SCA eller Billerud så är värderingen hälften så stor. På Avanza är det 2 224 ägare. Utdelningen föreslås till 50-70% och i år är det 2 kr som delas ut. Det är 5,21% på dagens kurs. Ganska hög jämfört med andra.

Bolaget nyligen rapporterat för jan-mars 2022 och siffrorna är väldigt fina. Försäljning ökade med 36% mot förra året, resultatet ökades med 100% till 2,42 kr per aktie. Om bolaget stänger ner under sommaren för underhåll och gör samma resultat två kvartal till så kan vinsten landa på 7,26 kr för helåret. Om hälften blir utdelning så kan det bli 3,63 kr per aktie under 2023. Det är ungefär 10% på dagens kurs. Jag tror att om man ger tid, så kan bolaget prestera riktigt bra på längre sikt.

Här kommer lite gamla nyheter som är värda att känna till. Senaste halvåret har bolaget kraftigt ökat priserna på sina produkter. Precis som många andra bolag. DNB hade en riktkurs på 50 kr per aktie i november 2021 med köprekommendation. Alla gamla riktkursen från 2020 är också mellan 50-60 kr per aktie. Just nu handlas aktier för 38 kr styck. Jag tror riktkurser borde ökas lite till och det borde ge potential uppsida på 50% härifrån. VD köpt för 105 000 kr i december för 34,94 kr per aktie. Finanschefen, styrelseordförande och strategichef gjorde samma sak och köpt ungefär lika många aktier för samma pris. Det har dom gjort innan också. VD köpt fler aktier strax innan nyår för 75 000 kr för 37,79 kr per aktie. I februari blev det påfyllning och många insiders köpt fler aktier. 

Av alla mina branscher jag har aktier i så har skogsbranschen varit minst i portföljen. Jag vågade inte köpa mer då P/E 20 varit lite dyr och osäkerheten i branschen stor. Efter alla rapporter insåg jag att skogsbransch klarade att höja priserna och fortsätta visa fina vinster. Nordic Paper har låg värdering och sprider mina risker ytterligare. Detta bolag tycker jag passar väldigt bra in bland Billerud och SCA, därför tryckte jag på köpknappen och nu är jag ägare av Nordic Paper. Inköpspris 38 kr och jag tänker öka innehavet lite till framöver.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous05 May

    Riktkurs 60 kr 👌

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns alltså 50% uppsida och inom några år tror jag bolaget kommer växa lite till. Tryggt!

      Delete
  2. Anonymous05 May

    Detta ser spännande ut! Tack för analysen. Bra inlägg.
    Mvh
    Larsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag känner en som jobbar där så jag får lite info då och då om hur det går. Idag kom det även nyheter om ett samarbete mellan Norbag och Nordic Paper. Pappersprodukter kommer finnas överallt inom närmsta åren.

      Delete