Saturday, November 18, 2023

Årets Julklapp 2023 är sällskapsspel



Årets Julklapp 2023 blev sällskapsspel enligt Svensk Handel. Det står inte vilken, då tycker jag att Fruit Salad borde vara det. Intresset för spel har ökat, och de senaste fem åren har försäljningen av sällskapsspel fördubblats. På många pubar är quiz en återkommande höjdpunkt och på caféer hittar man ofta en hög med brädspel att fördriva tid med. 

Som ni vet är kort och brädspel min hobby och jag är inte alls förvånad att folk vill umgås mer efter pandemin och spenderar tid tillsammans. Vill man hitta på något enkelt och snabbt så passar ett kortspel väldigt bra. Därför har jag funderat och funderat om jag ska skapa ett eget kortspel och till slut kom jag fram till att jag kommer ångra mig om jag inte provar. 

jag satt mig ned, skrev ned reglerna, ritade en design på hur jag vill ha det, köpte några tomma kort, ritade mitt spel och testade den över 50 gånger med min familj, arbetskollegor och vänner. Efter några korrigeringar blev spelet riktigt bra och då bestämde jag mig att jag vill tillverka den. 

Har räknat några gånger på det och kom fram till att det är låga marginaler, oavsett om jag köper 100 st eller 1000 st. Det finns inte mycket pengar att tjäna. Designer skulle få sitt eftersom jag inte kan rita på dator, bolaget som tillverkar kortspelet ska ha sitt, sedan tillkommer frakten och även när man tror att allt är klart, så kommer det även tullavgift, eftersom spelet kommer från utlandet. Glöm inte heller skatten på vinsten. 


I Sverige är det tydligen ännu dyrare att tillverka eget kortspel. Många tror att ett spel kostar 20 kr att tillverka men det är långt ifrån sanningen. Om man beställer flera tusen spel, då kan man gå ned i pris till 30-40 kr per spel. Tänk dig hur svårt det kan vara att sälja alla. Jag beställde en hög med spel och satte ett pris på 120 kr. Det är bra pris jämfört med andra spel, spelet är minst lika bra som andra kända spel som SkipBo eller Uno enligt de som provat. Jag tror ärligt talat att kortspelet Fruit Salad som du kan köpa (länk här) borde vara årets kortspel 2023. 

Spelet går ut på att man ska samla alla frukter och göra en fruktsallad. Samtidigt kan man förstöra för andra med speciella kort, försvara sig själv och några andra speciella kort som underlättar att samla frukterna snabbare. Totalt har ungefär 70 personer spelat Fruit Salad och alla tyckt om den, oavsett ålder. Spelare har varit mellan 6 år upp till 64 år. 

Har även provat att spela med yngre än så, men dom har svårt att lära sig reglerna, men älskar att titta på bilderna för att dom är otroligt fina. Har man småbarn så kan man spela memo med korten och gå över till reglerna när barnet fyller 6 år. Vill du stötta Två Månadslöner, behöver du bästa julklapp under granen, gillar du kortspel och ha kul med familjen, köp Fruit Salad kortspelet så får du den hemlevererad i brevlådan inom 2-3 arbetsdagar. Perfekt Julklapp! Vänta inte för länge.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment