Thursday, November 16, 2023

Vill du veta vad jag har för färg på mina kalsonger?



Lyssnade på telefonkonferensen från Nibe och Q and A var lite rolig. Det märks tydligt att VD Gerteric Lindquist har tröttnat lite på analytiker. Idag tittar vi på några roliga exempel. VD är rolig generellt sett också, därför ser jag fram emot att besöka Nibe igen nästa år. Gerteric är rolig att lyssna på. Jordnära, ärlig och pratar från hjärtat.

Till exempel frågade Nibe analytiker om framtiden och undrade hur det ser ut i sista kvartalet? Är det fortsatt sämre efterfråga? Europa började se minskad efterfråga på 1-2% och han undrade om vad VD har att säga om det. 

Nibes VD Gerteric Lindquist sa att det är omöjligt att svara på, det är så många saker som händer hela tiden och nya lagar och regler skapas, hur efterfrågan blir framöver är svår att förutspå. Långsiktigt finns det god efterfråga, vad som händer kommande 2-3 kvartalet är väldigt svårt att svara på. 

Analytikern fortsatte ställa djupa frågor om detaljer och siffror och till slut sa VD att om ni har så bra koll på daglig utveckling i branschen, varje procent som ökar och faller, vad kunderna köper och inte, varför ställer ni ens frågor till mig, det låter som att ni redan vet svaret. Vill du även veta vad jag har för färg på mina kalsonger frågade VD. Då började jag skratta! 😂 

Analytikerna vill visa att dom har bra koll på bolaget, skriver analyser på sociala medier, ger riktkurser med mera, men i verkligheten har dom ganska dålig koll på branschen. Det är ingen som vet hur det blir framöver. Det räcker att elpriset går upp igen i december till 5-6 kr och Nibe aktier stiger 150%. Kan vara tvärtom, folk slutar köpa på grund av höga räntor och aktien faller -50% härifrån. Ingen vet. Ingen, inte ens de som jobbar i branschen.

Det var sedan någon annan som ringde och ställde en fråga om kommande kvartalet, VD tänkte lite och sa, det är precis som jag sa innan, ingen vet hur det blir framöver. Vill du upprepa din fråga, sa VD. Sen blev det en paus. Det var troligtvis inte speciellt smart fråga att ställa vid tillfället. Hehe.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous17 November

    Ojoj framgångs resan håller på och tvärbromsar.
    Många nya konkurenter..
    Den där Sydafrikanen ska ge sig in marknaden..Elon..
    Måste säga att det har gått fort för Nibe..är det 8000 % ..
    Blankarna.. nu kommer de med..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nibe har otroligt lång erfarenhet och i slutändan handlar det om tillgänglighet och kvalite. Klart att jag köper Nibe pump och jag bor nära dom. Klart jag köper Nibe produkter och alla säger dom är bra. Kunder finns det gott om för alla. Blir svårt för konkurrenter att komma in i branschen. Tar tid att bygga upp all logistik och det är kostsamt. Kanske dom gör, men det gör inte bolaget dåligt på grund av blankare. Om kursen faller så är det bra om man är på köpsidan.

      Delete