Sunday, November 26, 2023

Vilken vecka! Lön, sidoinkomster och börs



Det bästa med slutet av varje månad är att få lön, eller hur? Då kan man planera sina köp, sparande och unna sig något. Just denna vecka har jag fått snö för första gången vilket var otroligt vackert när man tittar genom fönster och sitter framför brasan i kakelugnen. Att vara ute är inget jag vill göra, inte ens hunden vill göra det.

Senaste veckan har jag varit på en julmarknad, det är för att höja upp mina sidoinkomster och sprida glädje med mina kortspel. Det går bra med dom, folk köper gärna och jag hoppas dom kommer gilla den lika mycket som jag gör. 

Jag har även boken med mig och den säljs också bra, jag trodde faktiskt inte att folk läser böcker längre, men tydligen är så inte fallet. Samtidigt har vi en massa örhängen i olika storlekar och former. Vi har bestämt att vara ute mer och vara delaktiga på olika marknader. Det är kul och mysigt på något sätt. Jag gör ändå inte mycket vissa dagar, så varför inte liksom. 

Börsen? Börsen går otroligt bra just nu. Fastigheter har återhämtat sig något efter goda besked om inbromsning av stigande räntor. Volvo lastbilar fortsätter ånga på som tåget, aktiekursen är nära all time high på 240 kr trots krig, inflation och mycket annat elände. Helt otroligt att ett industri bolag kan fortsätta gå så bra medans många andra trygga aktier faller i aktiekurs. Volvo är cyklisk bolag och det borde också gå ned kan man tycka. Men icke.

Senaste fyra veckor har det gått väldigt bra aktiekursmässigt för Castellum, Nordic Paper och Investor i portföljen och tråkigt för Ahold Delhaize samt Swedbank. På tal om banken, så ser jag att det stiger sakta uppåt och jag tror det kommer fortsätta så fram tills utdelningsbesked kommer. Jag tror det blir enormt mycket pengar som ska delas ut och Swedbank kommer nå 200-220 kr. Här är jag väldigt säker på bra avkastning kommande 3-5 månaderna. SEB analytikerna höjde riktkursen till 287 kr. Inte dåligt, va? Tyvärr litar jag aldrig på analytiker. Det är nog bäst att räkna fram en rimlig riktkurs på egen hand.

År 2018 gjorde Swedbank en vinst på 19 kr per aktie. Aktiekurs var över 200 kr.
År 2023 förväntar jag 30 kr i vinst per aktie. Aktiekurs just nu under 200 kr. Högre räntor idag än innan, men det gynnar bara banken. Vissa pratar om kommande böter från USA pga. penningtvätt men det har inte hänt något på flera år och jag tror inte det kommer några böter. Det kommer bli bra avkastning i Swedbank.

Om du saknar julklappar och vill ha något unikt, se min webbshop.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment