Wednesday, November 15, 2023

Nibe Q3 2023, varierad efterfråga



Nibe har jag haft i över fem år i min aktieportfölj. Sedan första köper har aktiekursen gått upp med mer än 200%! Trots nedgång i år på -29%. Att sprida sina köp över längre period ger dig bättre snittpris, eftersom du köper både högt och lågt och slipper att köpa för hela klumpsumma vid fel tillfälle. 

Nibes hemsida kan du se alla största ägare, aktiekursens utveckling, historiken 5 år bakåt i tiden och räkna fram själv ungefärlig utveckling framöver. T.ex. för 2023 eller 2024. Jag tror att den starka trenden kommer fortsätta framöver också. Gamla pannor (oavsett vilka det är) måste bytas ut hela tiden, nya hus byggs med Nibes produkter, alla har och kommer fortsätta prata om ESG trenden, allt ska vara mer och mer miljövänligt osv.

Idag släppte Nibe sin rapport för januari-september och den visar som vanligt fina siffror. I parentes är det samma period från förra året. 

Försäljningen blev 34,993 mkr (28,404 mkr) jag trodde på 33 000 mkr

Vinsten blev 3,817 mkr (3,025 mkr) trodde att det blir 3 600 mkr

Vinst per aktie 1.89 kr (1.48 kr) här trodde jag på 1,95 kr

(Den 17e augusti skrev jag om NIBE och nämnde jag att jag förväntar mig en vinst på 2,82 kr i år och ungefär 20% mer år 2024. Runt 3,38 kr).

Om vinsten är 1,89 kr fram till september och Nibe gör en vinst på 0,6 kr igen som under tredje kvartalet så blir vinsten i år på 2,49 kr. Jag tror personligen att under vintern blir det bättre kvartal än under sommarmånaderna. Jag tror Nibe kan göra 0,75 kr i vinst. Förväntar mig en vinst på ungefär 2,64 kr i år och med dagens kurs i skrivande stund är det PE tal på 26 vilket är lite högt. Jag får skruva ner mina estimat något.

Dock ska vi titta alltid framåt, nästa år kommer Nibe troligtvis göra 15% mer i vinst vilket blir över 3 kr i vinst. PE talet kommer falla till 23 vilket är ganska bra pris. Jag tycker att det är köpvärt om man jämför med hur Nibe värderats tidigare. Andra tycker att det är fortsatt dyrt. Jag tror Nibe har begränsad nedsida och aktien kommer antingen kosta så mycket kommande året runt 60-75 kr eller gå upp. 

Historiskt värdering senaste 10 åren har varit mellan PE 21-26 och senaste åren har det hänt något och aktien började värderas till över PE 50. Orimligt dyrt. Inte konstigt att aktien föll tillbaka till rimlig värdering. Jag kommer läsa igenom rapporten under veckan och lyssna på videokonferens. Återkommer om jag hittar något intressant.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment