Tuesday, November 14, 2023

Köp inte bara aktier du är kund hos



Köp det du förstår är en vanlig uttryck som många använder sig av. Ett annat vanlig uttryck är köp aktier som du är kund hos. I praktiken låter det rimligt och borde vara en bra strategi, men om vi tittar närmare på när vi köper det vi förstår, kan det lika väl gå åt skogen ändå. 

Jag tycker att jag har och hade hyfsad koll på när jag köpte mina Avanza aktier, även Securitas och Embracer. Jag ligger på mellan -25% till -65% i dessa aktier. Trots att jag tyckte att jag köpte billigt och snittade ner mig. 

Tittar vi på populära aktier (som förhoppningsvis folk har koll på) så ligger alla på rejäl minus i år: Viaplay, SBB, Stillfront, Sinch, Intrum, Corem, Electrolux, Kinnevik, PEAB och JM bland annat. Senaste tre åren har dessa aktier gett dig mellan -50% till -93%. Snittat du ner dig kanske har du något bättre utveckling. 

Är du kund hos SAS? Senaste fem åren -99%. Nobia kök? -85%. Storytel? -71%. Telia? -42% Gillar du Cloetta godis? -30% och så vidare. 

Det absolut viktigaste är att köpa vinstdrivande bolag, de ska helst öka vinsten varje år och ha goda framtidsutsikter. Tittar vi på Evolution Gaming eller Fortnox så har dom ökat vinsterna hela tiden, alla kvartal och dessa två bolag har presterat över 500% senaste fem åren. Kvalité rakt igenom. Köp vinstdrivande bolag, inte aktier som du är kund hos och har noll koll om deras vinster.

Under mina snart 6 år på börsen och ungefär 15 bolag som jag brukar ha i portföljen har det hänt bara två gånger som jag hörde noll vinst. En gång var det covid som stannade alla Volvo fabriker i stort sett i flera månader och vinsten just den kvartalen blev noll. Nu är det Billerud som meddelade -2 kr per aktie för första halvåret 2023. Jag vet dom lyckas vända det framöver. Förra året var det över 20 kr i vinst per aktie. Rejäl skillnad.

Att köpa enstaka aktier är inte lätt och många har bränt sig eller kommer göra det. Som tur är så kan man köpa 15+ olika aktier i olika branscher. Det är just nu tre olika aktier i min portfölj som är på ovanligt hög minus, några enstaka på lite minus och resten på plus, vilket gör att portföljen har klarat sig ganska bra trots enorma fall i vissa aktier. Ligger på plus i år, än så länge i alla fall.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment