Tuesday, November 28, 2023

Kopparbärsjul Q3 2023



Kopparbergs känner många till, de säljer bland annat öl och cider med kända varumärken som Sofiero, Zeunerts, Höga Kusten och Fagerhult. Dom släppte sin Q3 rapport nyligen och det var knäpptyst på sociala medier. Inte ett ord på Twitter eller bland nyheter. Det bara försvann bland alla andra rapporter. Aktien är väldigt opopulär.

Även på forum skrev folk att enda anledningen att äga aktier är för höga utdelningen eller i hopp att någon ska köpa upp bolaget när VDn tröttnar. Kopparbergs är familjeföretag som har funnits länge och jag tror inte någon kommer köpa hela bolaget. Det händer väldigt sällan.

Bra bolag, fina vinster, framtidsutsikter är sådär skulle jag säga, stabila kanske, men inte jättetillväxt. Det saknar några riktigt duktiga säljare i bolaget som hade kunnat ta nya marknader. Kopparbergs är kända, bra varumärken, säljs bra, men det finns många frågetecken också.

Jag gillar inte svårigheter att höja priserna. Konkurrenter gör inte det och då har Kopparbergs svårt att höja. Det finns otroligt många konkurrenter i världen. Hade jag velat hade även jag kunnat starta egen bryggeri. Jag har ägt aktier i Kopparbergs innan men sålde efter några månader med 0 vinst. Pengarna jobbar bättre i andra aktier.

Gillar man alkoholhaltiga drycker, visst kan man tjäna lite pengar här med, men räkna inte för högt. Hela börsen måste börja stiga och då följer även Kopparbergs. Rapporten för jan-sep visar följande mot förra årets samma kvartal:

Koncernens nettoomsättning uppgick till 1 791,3 Mkr (1 598,2 Mkr)

Koncernens resultat per aktie uppgick till 6,51 kr (7,67 kr)

Försäljning upp över 10% men vinsterna krymper. Kostnaderna har stigit rejält mot förra året, personal kostar nästan 20% mer nu än innan. Samma gäller externa kostnader. Under sista kvartalet 2022 var förlusten -0,12 kr. Det är pga. högre kostnaderna. Dom är minst lika höga just nu. Dock är försäljningen högre så det blir kanske lite vinst ändå i sista kvartalet. 

Räknar med 7-8 kr i vinst i år och en rimlig värdering för just Kopparbergs borde vara runt PE 13. Senaste åren har PE varit mellan 16-22 och jag tycker att aktien borde värderas till och med under 16 pga. högre räntor än innan, osäkerhet kring kostnadshantering, fraktpriser, låg aktivitet i aktien, låg intresse i aktien och hög courtagekostnad. 

Tycker att aktien borde kosta mellan 91-104 kr just nu. Under 90 kr är det värt att ta en position. Att dippköpa varje månad och hoppas på uppgång till gamla goda tider när aktien kostade över 200 kr kan man glömma kommande åren. Hoppas du gillar mina analyser och håller med.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Jag är lite nyfiken; har aldrig ägt bolaget, och är lite småsugen på att testa. Men som så många andra svenska utdelare: varför utdelning bara en gång om året? Bland mina innehav finns ganska många kanadensiska och amerikanska aktier med kvartalsutdelning; känns liksom lite B att behöva vänta länge på utdelning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är nog bara Cibus som har månadsutdelning, om dom inte dragit in det som SBB, har för lite koll.
      Kopparbergs har många utmaningar framöver och när VD sa att dom inte ska höja priset för mycket mot kund, så sålde jag hela mitt innehav. Dom har inte Pricing Power. Jag hade nog inte köpt just idag.

      Delete
  2. Anonymous30 November

    Tack för bloggen. Fantastiskt kul att se en finansbloggare som vågar sätta riktpris på en aktie i sin analys.
    / Hasse

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh vad kul att höra! Oftast stämmer mina riktkurser men inte alltid. Börsen ofta överdriver åt båda hållen.

      Delete