Monday, November 6, 2023

Prevas - Bland dom bästa konsulter



Prevas är ett bolag jag tittar på då och då på Avanza och det kliar i fingrarna att köpa långsiktigt. Prevas är ett konsultbolag och när lågkonjunkturen kommer så kan aktiekursen halveras hela tre gånger! Det såg vi år 2000 och hos vissa 2008 i många andra konsultbolag. Från 280 kr kan aktien falla ned till 35 kr. Det är få branscher som faller så mycket, så risken i branschen är otroligt hög.

Prevas är intressant på grund av höga marginaler jämfört med andra konsulter. Hos konkurrenterna krymper allt och det gör i Prevas också, men mycket mindre. Vinsterna är nu till exempel högre i Prevas än i Knowit och Prevas kostar runt 90 kr och Knowit närmare 130 kr. Även konkurrenten B3 tjänar mindre per aktie än Prevas. 

Anledningen är nog att Prevas har få juniorkonsulter och fler experter i bolaget. Försäljning under kvartalet ökade med 10%, vinsten minskade något till 1,73 kr (1,94 kr). Hittills i år har försäljning ökat 16% vilket är starkt tycker jag och vinsten per aktie blev 6,81 kr (6,57 kr). Kassaflödet är bra och skulderna låga.

Utdelningen för 2024 förväntas bestå eller till och med vara något högre än det som betalades ut 2023. Pengar finns det. Prevas har några anställda färre just nu men det är inget att fokusera sig på, målet enligt VD är att fortsätta att hålla goda marginaler och att växa kommer sekundärt. Efterfrågan är mer selektiv och vissa områden fortfarande går riktigt bra, vissa andra har lite lägre efterfråga.


Sista kvartalet förväntar jag mig 1,5 kr i vinst (försiktigt räknat) och för i år 8,31 kr. Nästa år ännu mindre, runt 8 kr förväntar jag mig. Det är trots allt mycket svårare marknad framöver och marginalerna borde krympa ännu mer, det har väl gjort i nästan alla andra konsultbolag och Prevas är inte immun även om man kan lätt tro det.

Vanlig PE för Prevas är ungefär 14 enligt historiken och med högre räntor och större oro framöver (troligtvis lägre aktivitet) så tror jag PE 10-12 känns mer rimligt just nu. Aktien därför borde kosta kommande månaderna mellan 83-99 kr och det är vad den handlas till idag. Så fort det blir ljusare framtid så kommer aktien återhämta sig till PE 14 och aktien kommer stiga mot 116 kr. 

Risk-reward är ungefär samma just nu, man kan tjäna pengar kommande året, men det finns ganska stor risk att aktien trampar eller till och med går ned något. Kassan i Prevas är på 101 mkr vilket ger trygghet, de kan minska skulderna, investera för framtiden, förvärva konkurrenterna billigare eller köpa tillbaka egna aktier. Eller bara vänta på bättre tider. 

Även känd bloggare Dividend Story har skrivit om Prevas och att han fortsätter köpa aktier. Han är duktig investerare som jag följer och gillar att läsa hans tankar om olika investeringar. Jag gör såklart alltid egna analyser. Kommer jag köpa aktier i Prevas? Det vet jag inte. Kanske. Kanske inte.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment