Monday, November 13, 2023

Sluta säga "jag vet inte"



Det absolut värsta jag vet är när vuxna människor säger: Jag vet inte. Det får man säga någon enstaka gång men det finns ganska många som upprepar det hela tiden. Har träffat flera personer, både i 20 års åldern och 50 års åldern som jag inte klarar av att vara i närheten av längre. Bara på grund av: Jag vet inte. 

Tänker man lite extra så finns det massor med olika saker man kan säga istället. Till exempel: Jag ska undersöka och ta reda på det. Eller varför inte: Jag har ingen kunskap om det. 

Jag försöker att umgås med folk som ger mig något istället. Som jag kan lära mig utav, som har passion, intressen, som försöker och som ser lösningar, inte bara problem. Du vet uttrycket du är vad du äter? Ungefär samma här, visa mig fem av dina närmaste vänner, så kan jag säga hur du är som person. Det har även Warren Buffett sagt, eller något i stil med det, det kanske var två personer, minns inte exakta siffran. 

Du är vad du äter, du är vad du säger, du är hur du klär dig och din pension blir som du sparar. När man tittar på dina närmaste som du umgås med, dricker dom varje fredag tillsammans med dig, svär och pratar om att det är hela världens fel och inte deras att dom är arbetslösa så sannolikheten är stor att du blir som dom är. Människor brukar kopiera varandra för att passa in. 

Därför ska man umgås med dom som du vill bli i framtiden. Ge det tid, så blir du också smittad av glädje, investeringar, sparande, nya projekt, nya utmaningar och så vidare. Undvik att umgås med dom som inte ger dig något. Har du svårt att hitta någon som kan inspirera dig och utveckla dig, välj hellre att vara själv och lär dig nya saker via böcker eller youtube. Sedan kommer nya vänner av sig själva.

Du blir påläst, kunnig, mer intressant, du kommer vilja göra fler saker, prova nya saker, utmana dig själv m.m. Det räcker att spendera 5 min med en person och då ser man nästan direkt om personen är intressant eller inte. Du vill inte vara den som är tråkig och säger jag vet inte hela tiden, folk kommer undvika dig. Lycka till!

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous13 November

    Försöker igen.
    Du fick AGAS norskt rederi av mig för 1 år sen.
    Q 3 den 30 nov.
    Kan bli en 10 i utdelning.
    Inget vatten i Panama kanalen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ser ut som en raket. Senaste året +150%! 😲 är inte insatt i branschen alls och jag vågar inte köpa in mig i ett bolag jag förstår ingenting om. Jag får tyvärr missa den resan.

      Delete
  2. Håller med, klarar inte av folk som bara klagar och "snackar", säger att de hade gjort det ena och det andra OM det bara vara så eller OM det bara hade hänt innan.
    Vill hitta folk med samma passion och ambitioner som mig själv men har svårt att hitta. Vilket gör att jag nu läser böcker, tränar och söker mig efter utmaningar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fortsätt så! Jag har också svårt att hitta någon som har driv i sig. Böcker har jag slutat läsa, tycker dom upprepar samma saker om och om igen. Vissa böcker jag läst var otroligt dåliga och därför skrev jag egen bok som många tycker är bra. Tränar också 2 dgr i veckan trots att jag tycker inte det är särskild kul. Behöver nog hitta någon alternativ till det, någon sport kanske istället för gym. Du söker utmaningar, jag söker samarbeten med andra 😄 mina utmaningar är svåra att lösa på egen hand.

      Delete
    2. Söker också till viss del samarbeten för att kunna lösa/komma vidare för att lösa mina problem och idéer. Men det är väl bara inom sin om tid. :D

      Delete
    3. Är det något vi hade kunnat lösa tillsammans?

      Delete