Thursday, November 9, 2023

Ahold Delhaize tappade vinst



Ahold Delhaize släppte sin rapport för tredje kvartalet och den var... dålig. Det fanns dock några goda nyheter, så vi ska kika lite snabbt på rapporten som du kan se i länken här. Ahold är ett stort innehav i min portfölj och ligger på ungefär 8% just nu av totala portföljen. I år har bolaget gjort följande:

Försäljning ökade med 3,1%
Vinsten per aktie föll till 1.47 euro (1.73 euro året innan) vilket är -15,3%

Vinsten för tredje kvartalet landade på 0,41 euro och jag tror på 0,53 euro under sista kvartalet på grund av julhandel. Det borde vara runt 2 euro i vinst i år. Aktien föll några procent igår och på dagens aktiekurs så är PE talet runt 13. Det är nästan hälften av vad Axfood kostar. Axfood har PE 25!

Goda nyheten är att Ahold kommer fortsätter köpa tillbaka aktier även under 2024. Tanken är att köpa tillbaka aktier för 1 miljard euro under året. Det har dom gjort under 2023 också, vilket gör att det blir färre aktier ute till allmänheten vilket gör att vinst per aktie blir högre för att det är färre aktier ute. Det är bra för aktieägare.

"I am pleased to announce that we will hold a Strategy Day in May 2024, at which time we will present some of the exciting things we have in store to build the next phase of growth and value creation for our company." 

Frans Muller, President and CEO of Ahold Delhaize

 
Jag misstänker att bol.com kan särnoteras i snar framtid. Vi får se vad dom meddelar i maj 2024. Spännande saker är på g enligt VD. Det ser jag fram emot.

Kassa i Ahold är på 4,7 miljarder euro och skulden är på 15,1 miljarder. Bolagets kassaflöde är över 2 miljarder per år. Det betyder att på 5 år ungefär hade Ahold kunnat betala av alla skulder. Det är imponerande.

Ska lyssna på Q3 rapporten men som helhet är jag nöjd med rapporten och hur bolaget rör sig framåt. Stabila vinster, bra kassaflöde, tydliga mål, bra utdelning (som borde vara 1,07 euro och på dagens kurs är det 4%). Jag gillar bolaget och ska hålla hårt i mina aktier. Föredrar Ahold framför Axfood just nu. 

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous10 November

    Jag tänker som så att det är mer sannolikt att Axfood kommer ned till PE 13 än att Ahold når PE 25. Såna där relativa värderingsgap ska man vara försiktig med. Själv står jag vid sidan om dagligvaror, min gissning är att det har varit en "crowded trade" under nedgångsfasen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dom flesta liknande bolag handlas till Pe10-14 så jag håller med dig att axfood kommer krascha någon gång och att ahold aldrig når PE25.

      Delete
    2. Anonymous12 November

      Det kanske är inbillning men det kändes som att värderingen spårade lite extra i samband med ICAs avnotering.

      Kanske ska man göra som proffsen som blankar ena och köper andra som spel på att relativvärderingen stängs, oaktat absolutvärdering. Det verkar dock lite för krångligt för mig.

      Delete
    3. Jag vågar inte blanka heller. Trots att jag är ganska säker på kursnedgångar i vissa aktier. Cdon, hemnet, mips som var på PE 100... det ser ganska tydligt ut att det kommer gå ned. Och det gör det oftast. Axfood är ensam på svenska börsen, finns inget likt, därför kanske kostar lite extra.

      Delete