Friday, November 24, 2023

Black Friday - Tips på hur du sparar pengar



Black Friday blev black week och det känns som att det kommer pågå en vecka till. Företag försöker locka in köpare och rabatter kan man hitta överallt, i stort sett hela tiden. Dom flesta tittar på hur stor rabatten är och gör sitt köpbeslut.

Man ska istället veta vad produkter kostar utan rabatt. Om jag hittar en produkt som jag vet kostar 200 kr under året och jag ser rabatt -20% idag, fast den kostar nu 220 kr och har ordinariepris 275 kr så sparar jag inga pengar alls. 

Jag har bläddrat lite snabbt bland olika produkter, köpt mina Julklappar (utan rabatt för att hög kvalité brukar inte ha rabatt), köpt även några brädspel till -50% rabatt och det stämmer att det är billigare. Förra året kostade det mycket mer under Black Friday. 

Vill du spara pengar, dubbelkolla på Prisjakt, bland annat prishistorik, då ser du vad produkten kostade innan. Vill du spara ännu mer, köp tillsammans med andra, då kan ni dela på fraktkostnaden. Jag har märkt att det är inte ofta man får fri frakt längre. På Prisjakt kan du även hitta t.ex. produkten för 200 kr + 80 kr frakt, men om du tittar på samma produkt hos ett annat företag som är dyrare t.ex. 250 kr, kanske ingår frakten. Att spara pengar är inte svårt.

Ibland tittar jag även på Facebook och Blocket för att se om någon privatperson säljer det, då kan man spara ännu mer. Oftast dock är det skräp där och bra produkter försvinner direkt. Det gäller att vara snabb.

"Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Webhallen"

Webhallen har släppt några bra rabatter, så kika in där om du behöver presenter eller något för dig själv. Vill du att dina nära och kära ska spara pengar som du gör, lära sig det viktigaste om pengar, förstå vissa begrepp om bland annat hur man kan spara på enklaste och mest effektiva sättet, varför inte Två Månadslöner bok som present? Över 100 sålda böcker hittills och boken passar alla. Den är lättläst och har oerhört mycket inspiration. 


No comments:

Post a Comment