Wednesday, November 22, 2023

Visma förvärvade över 20 bolag under 2023



Visma släppte sin rapport för tredje kvartalet för inte så länge sedan och idag tänkte jag titta på den. Visma är lite likt Fortnox och har sitt huvudkontor i Norge. Bolaget är mycket större än Fortnox och har förvärvat massor av andra bolag ute i Norden och Europa senaste åren. Bara under tredje kvartalet har Visma förvärvat 8 bolag!

I Island har Visma förvärvat bolaget som heter Payday och nu finns Visma i hela norden. Hittills i år har Visma förvärvat hela 24 bolag vilket visar vilka muskler dom har. Det går bra för sektor och speciellt Visma.

Lite kort om bolaget: Visma-gruppen består av över 200 bolag i 20 länder. Koncernen har 14 000 anställda. Världsledande kompetens över länder, marknader och bolagsgränser. I Sverige till exempel består Visma av många bolag och levererar bland annat programvara, företagsrabatter, inkassotjänster, inköpslösningar, lönehantering och IT-relaterad utvecklings- och konsultverksamhet. VD för bolaget heter Merete Hverven.

Försäljningen ökade 15%
Kassaflödet blev 161 miljoner euro
Totalt finns det 1,6 miljoner kunder (+18%)
11,3 miljoner månatliga lönespecar skickas via Visma
Vinst per aktie 0,051 euro (jan-sep)

Som lönekonsult så vill jag investera i Visma, det har jag väntat på hur länge som helst och fortfarande har det inte kommit några nyheter om börsintroduktion. Sist nämndes det att Visma väntar på bättre läge, vilket enligt mig borde betyda rejäl återhämtning på börsen. Då blir det såklart dyrt att köpa aktier. 

Kassan i Visma är fortfarande hög på 906 miljoner euro. När Visma noteras så borde aktiekursen landa på 2 euro ungefär. Då är PE talet ungefär 30 vilket är rimligt att betala för stabilitet och vinsterna i bolaget. Framtidsutsikterna är också goda. Sen beror det såklart hur många aktier dom släpper, så priset kan vara annat.

Har lite svårt att tolka deras rapport, men om jag uppfattar det rätt så är skulden på 1 miljard euro i Visma och kassan tillsammans med kassaflödet, hade kunnat betala av alla skulder i Visma inom 1 år. Det är få bolag som står såhär bra till. Rapporten hittar du här och jag kommer spara undan lite pengar varje månad för att kunna hoppa på Visma tåget. Som lönekonsult så måste jag, eller hur? 😉

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment