Saturday, August 31, 2024

Branschfördelning för mina aktier



ser aktieportföljen ut i nuläget. Det är 6 olika branscher med mellan 1-4 bolag per bransch. Jag har investerat samma summa i alla och bilden visar hur det ändrats när vissa aktier gick upp och vissa ned. Finans gick upp kraftigt på grund av Investor och Swedbank som jag köpt billigt och gick snabbt upp i aktiekurs. 

Övrigt har gått dåligt på grund av stor innehav i Embracer, men annars ser det bra ut. Skog, mat, industri och fastigheter har klarat sig bra. 

Du kan se hela portföljen mer i detalj i länken. Sedan start upp 121% mot svenska börsen OMXS30GI som gick upp 99% (OMXS30GI är 30 mest omsatta bolag i Sverige inkl. utdelningar). 

Augusti avslutades med -1%, i år ser det dock mycket bättre ut med 8% uppgång. Börsen har oftast mer att ge och jag tror på fortsatt uppgång vid varje räntesänkning. Jag fortsätter öka bara i fonderna för att jag tror det kommer ge mig ännu bättre utveckling på längre sikt. Har USA och Indien som fonder som jag tror mycket på kommande 20-40 åren.

Investor är störst i portföljen och Tesla är den minsta innehavet. Fyra största aktier utgör mer än hälften av hela portföljen och det visar att jag tror mycket på dessa aktier. 

Sedan start 2018 har jag fått över 80 000 kr i utdelningar och nästa år slår jag milstolpe på över 100 000 kr i utdelningar! Framtiden ser ljus ut. Hur har det gått för dig i år?

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Jag har gått + 17,89% hittills i år. Det är mycket pga att jag hoppade på försvarsföretagen inom EU (inkl. Saab). Sen har jag många dividend kings i portföljen samt Investor som största innehav. Vidare har jag fonderna spiltan global investmentfond samt Avanza Global.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som riktigt bra utveckling med tanke på diversifiering! Bra jobbat!

      Delete
  2. Anonymous31 August

    33,70% hittills i år, men då använder jag mig även av belåning för att få en fin hävstång.Har fått 229700 kr i utdelningar hittills i år och det kommer bli ytterligare ca 25000-35000 kr i år skulle jag tro då jag kommer köpa mer i värdepapper som delar ut i år.Mr Anonym

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst ger pengar lycka? Bra jobbat! Är det FIRE nu eller kommer bli snart?

      Delete
  3. Anonymous31 August

    Har gått ca 25% i år, mest pga Millicom som gått riktigt bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad glad jag blir att se alla dessa fina uppgångar! Bra jobbat!

      Delete