Saturday, August 10, 2024

Jag vill ha deflation, priserna måste gå ned



Inflation fortsätter falla och många är glada. Jag är inte glad. Inflation borde vara 0% i flera år eller till och med negativ så att lönerna ska hänga med alla prisökningar. Priserna borde gå ned tycker jag. Rejält.

En ny bil ska inte kosta över 500 000 kr. Ett hus i en liten by ska inte kosta över 3 miljoner. Den ska inte heller kosta över 5 miljoner i en större stad. En kaffe på stan ska inte kosta 50 kr och inte heller te för 30 kr. Middag för 2? Över 600 kr! Lägger man till en par drinkar och efterrätt så blir det över 1000 kr! För dom pengarna kan man veckohandla.

Ibland står jag i affären och tittar på en en vara, funderar lite och går vidare. Har slutat äta chips till exempel. Runt 30 kr för en påse. Inte värt det. Läsk? Inte värt det heller. Nu köper jag bara det som är nyttigt och ger mig mycket värde för pengarna. Det mesta kostar alldeles för mycket. Tycker synd om alla som levde från månad till månad och nu är det... ännu värre. 

Att inflation sjunker ger mig inte glädje. Det är fortsatt inflation på ett par procent och jag tycker att det är ett par procent för mycket. Priserna måste gå ned. Vi hade hög inflation och i flera år, lönerna har inte hängt med. Vem har tjänat mest i slutändan? Bankerna. När folk handlade allt och ingenting så steg priserna. För att bekämpa det och minska köpkraften så var riksbanken tvungen att höja styrräntan.

passar banker på och höjer räntan. Bilhandlade också. Räntan blir hög och folk betalar ränta istället för att shoppa loss. Då minskar efterfrågan och folk slutar konsumera så mycket. Då stiger inte priserna så fort längre, men dom stiger fortfarande verkar det som. En natt på hotellet kostade 1000 kr, nu är det 1500 kr, minst. I storstäder, minst 2000 kr. Det är inte värt det. Jag hoppas på ännu högre löner framöver. Att få 1-2% är ingenting. Lönerna borde höjas med 3-5% igen. Eller att priserna faller och mycket. 

Jag vill ha deflation. Till skillnad från inflation inträffar deflation numera relativt sällan. Senaste gången då Sverige upplevde deflation var år 2014. Det beror främst på att den naturliga konjunkturcykeln vanligtvis korrigerar sig själv och vänder uppåt innan en lågkonjunktur leder till prissänkningar. 

Huvudsakliga konsekvenser av deflation är att den ekonomiska tillväxten avtar och att landets bruttonationalprodukt (BNP) inte längre ökar i samma takt som tidigare. Deflation innebär att pengarna ökar i värde och att man kan köpa mer för varje krona, men arbetslöshet leder ändå till att hushållens reella köpkraft minskar. Deflation har några nackdelar med sig, men har man ett stabilt jobb så hade det varit bra med lägre priser under några år.

Två Månadslöner

5 comments:

  1. Anonymous10 August

    Deflation innebär att man avstår från att köpa saker idag, för om en månad eller ett år är samma sak billigare. Detta beteende är ett stort problem. Därför eftersträvas en låg stabil inflation.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Får man inte en snarlik effekt när priserna är för höga för att folk ska ha råd?

      Eller när vi får reallöneökningar år efter år. En mindre del av lönen går åt för att köpa en viss pryl, dvs samma som vid deflation.

      Delete
    2. Anonymous12 August

      Beror väl på om man behöver saken eller inte. Jag slutar inte tanka bilen för att bensinen är billigare imorgon om jag behöver ta mig till jobbet. Jag köper inte en tv om en månad om jag behöver tv:n idag. Däremot dumma och onödiga köp kan vänta om man tror priset kommer gå ner. Då kanske man väntar en månad till med sin bil. Problemet är ju om bilen rasar då måste man köpa. Inflation skapar ju samma negativa beteende du köper nåt idag för du är orolig för att de skall vara dyrare imorgon. Fast många redan har saker som fungerar.

      Delete
  2. Anonymous11 August

    Det gäller att öka sina inkomster via sitt kapital mer än vad utgifterna ökar så är problemet löst.Deflation skapar nog fler problem än vad en låg och stabil inflation gör för i annat fall så hade Riksbankerna inte strävat efter att hålla inflationen på 2%.Det brukar även vara som så att det är tillgång och efterfrågan som avgör vad priset för en vara eller tjänst skall vara om marknaden fungerar som den skall göra.Jag har drivit eget åkeri och det är en bransch där det var kunderna som såg till att hålla nere våra priser då de hade pengarna och därmed makten och inte ville betala mer än att vi hade väldigt låga eller obefintliga marginaler i den branschen.Mvh Peter Jansson

    ReplyDelete
  3. Anonymous11 August

    Tydligt på kommentarerna att den moderna människan tror att inflation är svaret på allt. Historiken säger att de mest stabila ekonomierna med stark köpkraft och valuta alltid hade deflation, år efter år, tråkigt och stabilt. Guld var en viktig komponent i det som vi idag har ersatt med ingenting. Allt har ett obestämbart värde vilket ledde till en väldigt dåligt ekonomi. Deflation tack!

    ReplyDelete