Friday, August 2, 2024

Snart kommer återhämtning i fastighetssektor



I juli föll tre aktier i min portfölj med -6% var. Det är SCA, Avanza och Evolution. Alla tre är relativt små innehav jämfört med andra. Bäst gick det för Nordic Paper +20%, Embracer +17% och Tesla +12%. 

I år har Nordic Paper presterat bäst. Hela +32% upp! Det är på grund av budrykten och aktien har varit undervärderad länge. När alla börjar prata om det, köpa aktier och sprida info på sociala medier, då ser även fondförvaltare det och börjar investera stora summor som höjer aktiekursen. Nyligen gjorde någon en teknisk analys på aktiekursen och satte köp eftersom det är i stigande trend. Jag sa köp för ett år sedan när kursen var mycket lägre. Trading sysslar jag inte med, jag köper fina bolag och håller länge.

Investor +30% och Ahold Delhaize +15%. Sämst var det Nibe med -32% och Evolution -14%. Som helhet ser det ändå riktigt bra ut i portföljen och jag är väldigt nöjd. Att få +10% i år räcker för mig.

Nu är det augusti, ny månad, nya möjligheter, trots rejäl börsfall igår på -2,4%. Jag tror på att Castellum kommer återhämta sig under månaden, fastigheter är alldeles för billiga just nu (Castellum steg till och med igår +0,3%) och alla vet att sänkta räntor kommer höja fastighetspriserna och vinsterna. Det sker inte över en natt men jag tror starkt på rejäl återhämtning i fastighetsektor.

Har läst en blogg nyligen där en person sålde allt i väntan på en krasch. Det känns inte som att den är påväg kommande månaderna. Det finns många billiga och rimligt värderde aktier. USA kan gå ned något men inte Sverige. Sverige kommer växa och bolagsrapporter ser bra ut. Stigande vinster i dom flesta, bättre försäljning och kostnadskontroller. 

Jag ser inga anledningar till en nedgång på börsen, tvärtom. Det sker en återhämtning just nu. Jag tror att året avslutas med +15% om inte mer i år. Det kan ändras om något negativt inträffar i Sverige eller världen, men som det ser ut nu ska man fortsätta köpa aktier och få fin avkastning i år och höga utdelningar nästa år.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous02 August

    Problemet med börsen är att när amerikanska Nasdaq kraschar, så säljer man även svenska tillgångar, och då åker vi med av bara farten. Även om svenska bolag inte nödvändigtvis går sämre. Som idag.

    Om man verkligen håller över lång tid behöver man kanske inte bry sig, men korrektioner kan vara jobbiga där de händer ändå.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man ska lita på sina bolag man äger. Bara logga ut och ha is i magen när det svänger.

      Delete
    2. Anonymous08 August

      Jag fick rätt snabbare än jag trott! Japan kraschade, Nasdaq kraschade och plötsligt var svenska bolag värda mindre. Trots att bolagen inte är ett dugg sämre än dagen innan.

      På ren tur hade jag precis sålt ett stort innehav och kunde köpa tillbaka nästan tio procent billigare. Tio procent ska man inte klaga på, det är en godkänd årsavkastning.

      Delete