Wednesday, August 28, 2024

Hitta den bästa hyresgästen till din bostad



Hur hittade jag en rätt hyresgäst? Det var inte lätt kan jag säga. Det tog mig flera veckor och under tiden har jag haft kontakt med 92 personer. Varför så många? Jag fick fråga om hjälp av vänner och bekanta, jag har sökt via blocket och facebook och alla sökanden var så otroligt olika. 

Vissa personer har inaktiva konton, vissa andra har redan hittat en bostad och har ändå kvar sina profiler att dom söker, vissa svarar inte ens på meddelanden, hur kan man ens vara så otrevlig? Vissa svarar att dom är intresserade och sedan svarar inte längre. Några få tackade nej, några var intresserade, bokade en träff med mig och dagen innan ändrade sig. 

Några blev sjuka, andra tyckte att hyran var för hög, vissa ville ha rejäl sänkning av hyran, andra kunde inte flytta in nu och endast om tre månader vilka tackade jag själv nej till. Många hade betalningssvårigheter med deposition och var skrivna hos kronofogden. Och såklart många fler olika personer med olika ursäkter. 

Av dom nästan hundra personer träffade jag tre stycken och av dom tre var det endast två som hade passat. Varför inte den tredje? Det var otroligt många röda flaggor. Den person ville betala hyran i kontanter, ville ändra på dagen när hyran ska betalas in, när jag ringde och pratade med hen så svarade en annan person, fanns ingen information om hen på hitta.se hemsida och det fanns ingen stabil inkomst.

Den första hyresgästen var otroligt bra. En tjej som ville flytta hemifrån och jobbar i närheten av bostaden. Otroligt artig och väluppfostrad. Allt hon säger och skriver är alltid med hej och vänliga hälsningar, glad och vänlig. Svarar alltid snabbt på mail och kom i tid när vi bokade ett möte. Hade inga som helst krav.

Den andra tjejen var trevlig (som alla borde vara) och ville flytta in om tre månader vilket passade inte mig då jag ville hyra ut snarast möjligt. Det hade gått med lite tidigare inflytt men då skulle lägenheten stå två månader tom och eftersom det kostar mig så ville jag inte vänta för länge. Som ni ser, två goda kandidater från nästan 100 kontakter med olika människor.

Jag valde att gå vidare med tjejen som var otroligt vänlig och jag har en bra magkänsla att det kommer gå väldigt bra. Jag tror till och med att lägenheten blir finare än den redan är när hon flyttar ut. Det hade inte förvånat mig. Äntligen kan jag checka av hyresgästen och glömma lägenheten helt och hållet. Nu ska passiv inkomst ramla in på kontot varje månad. Känns konstigt att köpa en bostad till någon annan.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Jag har hyrt ut lägenheter vid tre tillfällen, och just nu håller jag på att hjälpa min dotter att hyra ut. Det är skandalöst hur människor beter sig generellt. Att inte svara, eller ännu värre - inte dyka upp. Man undrar vad som hände med sunt förnuft? Att skriva "hej", svara snabbt och dyka upp i tid till möten borde ju vara självklart? Jag går 100% på magkänsla när jag hyr ut, och har haft väldigt tur med jättebra hyresgäster vid alla tillfällen. Över 90 stycken har jag dock aldrig behövt kommunicera med, men ca 20 per gång kanske - det är mer än nog tycker jag ;).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var första gången för mig, ville hitta en bra kandidat. Nästa gång hoppas jag det går fortare. Men ja, tydligen många utan sunt föfnuft.

      Delete