Friday, August 16, 2024

Embracer och Nibe, blodröda siffror



Igår rapporterade Embracer och idag rapporterade Nibe sina kvartalsrapporter. Embracer har inte varit en bra investering senaste åren, aktien lyste rött igår med -7% ungefär och senaste 5 åren -41%. Jag gillar mycket av det Embracer gör men det syns inte i aktiekursen. Det jag kommer göra är att avvakta till särnotering av Asmodee som tillverkar brädspel. Dom aktierna kommer jag behålla i min aktieportfölj. Resten har jag inte bestämt mig riktigt än. Det finns mycket värde där också.

Enligt rapporten i Embracer så har försäljningen minskat i PC och konsol med -34%. Mobilspel -3% och Brädspel -5%. Underhållning -54%. Av dom 7 933 miljoner som säljs står brädspel för 38%. Det är just det som jag vill behålla i portföljen. Men även här, beror det lite på hur stora skulderna blir och hur höga vinster dom kommer göra. 

Januari - juni brukar vara svagare kvartal för brädspel, juli - september brukar gå mycket bättre och sista kvartalet under året slår Asmodee sina rekord. Det är ju trots allt Jul och vad ska man annars köpa till sina nära och kära än kort och brädspel? Bland dom populäraste är Catan, Ticket to Ride och Splendor.

Jag frågade faktiskt Asmodee om det hade velat ha mitt Fruit Salad i sina hyllor och fick som svar att många spel har liknande mekanik och just mitt spel saknar något mer unikt, annars såg den väldigt bra ut, som design och regler. Känns skönt att höra att en spelutvecklare tycker att mitt spel var bra. Som helhet tycker jag att Embracer rapport är lite rörig att läsa och just detta kvartal var den svag.

Nibe däremot hade svag första kvartal och aktien föll i flera månader. Senaste året föll aktien från över 100 kr till under 50 kr. Idag släpptes en rapport för januari - juni som sa att: "Åtgärdsprogrammet genomförs till följd av stora lagerneddragningar i distributionsleden, fortsatt högt ränteläge och historiskt låg fastighetproduktion – samtidigt väntar vi oss under andra halvåret en successiv förbättring av efterfrågan inom samtliga tre affärsområden."

Försäljning uppgick till 19 529 Mkr (23 479 Mkr) 
Justerad resultat efter skatt uppgick till 257 Mkr (2 597 Mkr)
Vinsten per aktie blev 0,13 kr (1,28 kr)

Av det jag ser i rapporten är att det kommer bli tuff period för Nibe hela året, Tyskland har fortfarande stora lager och bedöms tömma det i slutet av året. Från januari borde det visar den verkliga efterfråga av produkterna. Vinsten är jag väldigt missnöjd med och Nibe borde ha kanske vinstvarnat till och med. 

Sänkt ränta kommer ge byggandet fart igen, konsumenter kommer våga investera i sina hem, halvledarbristen är i stort sett borde eftersom dom produceras nu även i USA och Europa. Under 2025 förväntar sig Nibe vara på bana igen. Betyder det över 2 kr i vinst?

Senaste 12 månaderna är vinsten per aktie 0,77 kr när det borde vara över 2 kr. Jag tror aktien kommer fortsätta gå dåligt 3-6 månader till och kommer vända uppåt och kraftigt under våren 2025. Det negativa i rapporten är att skulderna ökade från 22 till 25 miljarder och i kassan finns knappt 5 miljarder. Det är rejäl skuld och som vi såg i Securitas, Billerud och Embracer är det väldigt negativt att ha stora skulder. Jag håller kvar mina aktier och väntar på nästa år, 2024 är ett förlorat år. Bra läge att köpa på sig i år. Det blir bättre sen.

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Nibe steg 15% när börsen öppnades. 2025: 2 kr i vinst förväntar jag, PE 30 är värderingen 60 kr. Jag tror vi når dit inom ett år.

    ReplyDelete
  2. Anonymous16 August

    Rapporten för Nibe var bättre än väntat så varför denna pessimism? Att resultat skulle vara skit jämfört med motsvarande kvartal ifjol visste ju alla, frågan var bara hur dåligt detta kvartal skulle bli. Nu blev det åtminstone en liten ljusglimt till rapport under en annars mycket mörk period (senaste 1,5 året) för bolaget och aktien.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vinsten per aktie blev 0,13 kr det är otroligt dåligt tycker jag. Det blir mycket bättre nästa år. Är missnöjd med rapporten men är positiv för framtiden.

      Delete
    2. Anonymous16 August

      Absolut är det extremt dåligt jämfört med ifjol men det var ändå mindre dåligt än analytikerkonsensus. Vilket resultat hade du förväntat dig frågar jag av ren nyfikenhet?

      Delete
    3. Minst 0,25 kr förväntade jag mig.

      Delete
  3. Anonymous16 August

    Hej

    Jag hoppas du mår bra.
    Jag har följt din blogg och uppskattar vad du skriver. Jag är lite intresserad på att skriva en bok om investeringar, men är lite osäker på vad som gäller.

    Jag undrar om du kan skriva ett inlägg - kanske redan denna helg (perfekt helgläsning!) - om några av de frågor som jag har?

    1. Är det svårt att korrigera manus, skicka till förlag et cetera? Är det krävande?
    2. Ska jag istället sikta på att ge ut själv? Vad är kostnaderna för detta och vad kan jag tänkas tjäna (netto) per bok?
    3. Är det dumt att skriva en bok du då det redan finns så mycket? Hur tänkte du här, när du skrev din bok? Var du inte rädd att det skulle bli för mycket av det som andra har skrivit?
    4. Kommer du skriva en till bok? Jag gillade din första! Det är dock synd att den inte syns mer och inte ligger högt på olika försälningsplatsers topplistor.
    5. Hur fakturerar du/man om jag ej får ett förlag att ge ut min bok? Ska jag starta egen firma, eller ett AB?

    Oj vad många frågor det blev.

    Tack på förhand.

    Med varma hälsningar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket bra frågor! Jag återkommer ❤

      Delete