Sunday, August 18, 2024

Jag har 9 år kvar att leva



Jag har 9 år kvar att leva. Ja, du läste rätt, jag har 9 år på mig när jag går i pension, sedan är det kaput enligt SCB statistik. Låt mig berätta lite mer fördjupad hur jag menar.

Många tror att vi lever till 100 år. Det gör vi tyvärr inte. Få lyckas nå 100 år. Dom flesta går bort mycket tidigare än så. Halvvägs är inte heller 50 år, det är mycket tidigare än så. Jag är född 1991 och enligt SCB förväntas män ha en livslängd på 75 år. 75 år!!! Det är ju snitt, men ändå. Det kan vara tidigare än så, det kan vara något senare.

Jag är frisk idag, men man vet ju inte hur det blir framöver. Jag vet ju inte om jag fortsätter träna som jag gör idag och om jag äter nyttigt lika många gånger som jag inte gör det. Vi drar en snitt på mig med, för skojs skull. 

Pensionsålder i Sverige för oss som är födda 1991 är 66 år, då kan vi ta ut allmän pension. Vad har jag kvar då? Från 66 år till 75 år är ju bara 9 år kvar! Så ni vill säga att jag ska jobba fram till pension för att leva livet sen? Det blir ju nästan inga år kvar att leva? Tänk om jag blir sjuk eller skadar mig på något sätt, då har jag inte ens 9 år kvar...

Systemet är uppbyggd så att man jobbar så mycket som möjligt och har nästan ingen tid kvar för sig själv längre. "Men om du jobbar 1 år till eller 2 så får du mycket högre pension", säger tanterna på pensionsmyndigheten. Jo, tjena. Jobbar jag några år kvar efter pension så dör jag på arbetsplatsen. Pengarna gör ingen nytta om jag inte finns kvar på jorden.

Därför sparar jag själv till min egen pension som är tänkt vid 50 års åldern. Då har jag i alla fall mer rimlig pension som borde vara närmare 25 år. Om jag klarar mig på den lilla pension man får, så behöver jag spara undan till åren 50 till 66 år. Låt oss säga 16 år behöver jag spara till. Om utgifterna är på ungefär 20 000 kr per månad så är det avrundat 250 000 kr per år för att göra det enkelt. 

Jag behöver alltså 4 000 000 kr för att kunna sluta jobba vid 50 år. Då kan jag plocka ut 20 000 kr per månad i 16 år. Sedan får jag allmän pension och tjänstepension, min fru är också med i alla kalkyler (vi båda kostar 20 000 kr per månad). Hon får också allmän och tjänstepension och låt säga vi klarar oss på den med minskade kostnader. Då behöver vi inte mycket. 

Mina kalkyler visar mig att vi kommer ha närmare 10 miljoner kr om 17 år, då är vi båda 50 år gamla. Vi kommer såklart förvalta pengarna på ett smart sätt så kommer dessa räcka ännu längre. Eller vi går i pension tidigare än 50. Vi får se. Det finns hopp i alla fall att man kan gå i pension tidigare än 66 år.

*Uppdatering


Tydligen tolkade jag SCB statistik lite fel, det är alltså alla män som dog året 1991 som hade en snittålder på 75 år. Det betyder att vissa var äldre och vissa yngre som dog. Det fanns säkert de som var 90 år gamla och de som var 50 år gamla. 

Året 2023 var medellivslängd 81,6 år för män. På 32 år gick medellivslängden upp med ungefär 6 år, lever jag 32 år till så borde jag räkna med 6 år högre medellivslängd om allt rullar på som tidigare. Jag borde alltså leva till 87-88 år.

Går jag i pension vid riktålder som är 69 år, så borde min pension vara i 19 år, vilket låter mer rimligt. Ändå är det få år kvar känner jag. Jag vill njuta av livet och inte arbeta mellan 21 - 69, nästan 50 år. Mitten är ungefär 54 år, då jobbar man i 33 år och har pension i 33 år. Låter mycket bättre eller hur? Det är fortfarande det jag satsar på, pension vid 50, senast 55 år. Ber om ursäkt för feltolkning av statistiken. Tack för era kommentarer som hjälpt mig tolka det rätt!

Två Månadslöner

12 comments:

  1. Anonymous18 August

    Tolkar du det rätt? Det är väl så att 1991 blev man i genomsnitt 75? År 2024 är samma siffra 81 år. Men oavsett, jag håller med om resonemanget

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis så är det. År 1991 var medellivslängden 75 år. Idag är den 81,6 år för män. Är du född idag förväntas du bli ännu äldre.

      "Fram till 2070 beräknas medellivslängden öka till 89,7 år för kvinnor och 87,4 år för män. Det blir en ökning med 5 år för kvinnor och med 6 år för män."
      Så det är väl snarare där du hamnar om du är född på 1990-talet. Din årskull (män) förväntas bli omkring 88 år i medel, inte 75 år.

      https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningsframskrivningar/befolkningsframskrivningar/pong/tabell-och-diagram/aterstaende-medellivslangd-vid-fodelsen-och-vid-65-ar-efter-kon-samt-framskrivning/

      /Arbetsplanen

      Delete
    2. Män som är födda 1991 förväntas bli i snitt 75 år.

      De som föddes 2023 har medellivslängd: män 81,6 år. För kvinnor är den 84,9 år

      Arbetsplanen, de som födds år 2070 kommer leva 89,7 år för kvinnor och 87,4 år för män.

      De som födds kommer leva längre och lägre, men inte vi. Vi kommer jobba nästan hela livet. Lev livet nu, inte som pensionär.

      Delete
  2. Anonymous18 August

    https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningsframskrivningar/befolkningsframskrivningar/pong/tabell-och-diagram/aterstaende-medellivslangd-vid-fodelsen-och-vid-65-ar-efter-kon-samt-framskrivning/

    ReplyDelete
  3. Hej,
    Jag känner och planerar precis som du och din fru. Jag tänker sluta lönejobba så snabbt det bara går. Visst lever vi längre som man påpekar i några av kommentarerna innan, men vi skall komma ihåg att folk lever längre som multisjuka och hålls levande med hjälp av mediciner. Det gäller att ta vara på livet och inte fastna i ekorrhjulet för några fjuttiga extra tusenlappar. All lycka till!
    Mvh. Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis, pengarna kommer räcka och om det inte gör det kan man alltid hitta på en sidoinkomst eller gå tillbaka till arbete. Man kan alltid sälja något också, alla har massor med saker hemma som inte behövs. Vi kämpar vidare! 50 år är målet och det ser ut som att det är möjligt för oss.

      Delete
  4. Hej, jag tror du läser statistiken fel. För de som dör idag är snittåldern dryga 80år.

    https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/#Medellivslangd_kon

    Sen missar du lite om pensionen. Din riktålder för pension är just nu 70år. Du kan ta ut allmän pension tidigare, fn från 66år. Väljer du att gå ifrån statens rekommenderade pensionsålder och ta ut den tidigare straffas du med högre skatt på pensionen under de år innan riktålder uppnås. Straffskatten är hög och motsvarar nästan en månadsutbetalning av pension i ökad skatt per år.

    Att spara själv till ålderdomen borde vara självklart för alla, annars är risken att man dels tvingas arbeta högre upp i åldern än kroppen klarar, samt att man efter detta får en pension som inte går att leva på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så det borde betyda att året 1991 levde män i snitt till 75 år och året 2023 levde män i snitt till 81 år? Så på 33 år gick snittålder upp med 6 år. Om det fortsätter så, då borde jag om 33 år när jag är 66 leva till... 87 år? Låter det rimligt?

      Riktålder är 69 år, har loggat in och kollat. Det finns ingenting som heter straffskatt.

      Högst skatt betalar den som har tagit ut pension tidigt, det vill säga en person som är 66 år eller yngre under inkomståret. Av det jag hittade är det tabellskatt på högsta utbetalningen och 30% på allt annat.

      Lägst skatt betalar den som har inkomst som fyller 67 år under inkomståret eller är äldre. Vid arbetsinkomster upp till 325 000 kronor per år betalar en sådan person som mest cirka 8 procent i skatt.

      Delete
    2. Hej igen

      Om dina siffror för livslängd är rimliga har jag inte koll på, men jag tror inte att SCB’s siffror är felaktiga. Se länken ovan.

      Rätt, jag gick in på fel årskull, din riktålder är 69 år. Inte 70 som jag skrev. Riktåldern är det som ersätter tidigare kallad pensionsålder. Även när vi hade fast pensionsålder kunde man välja att gå i pension tidigare än då fastslagen pensionsålder, numer riktålder.

      Mig veterligen finns ingen skatt som i regelverket kallas ”straffskatt”, men jag kan ha fel.
      På all pension betalas skatt enligt kolumn 6 i skattetabellen. När du uppnått riktåldern får du göra ett grundavdrag viket då sänker skatten. Jfr jobbsklattevdraget. Eftersom du inte får göra detta grundavdrag innan denna ålder är uppnådd så blir du extra beskattad på pension som tas ut innan riktåldern. Jag kallar detta för en staffskatt, ett straff för att du väjer att ta ut din egen ihoptjänade pension tidigare än politikerna anser du ska.

      Pensionsmyndigheten gör skatteavdrag enligt tabell, men övriga pensionsutbetalare drar normalt endast 30% i skatt. Överskjutande del är det ditt ansvar att ha koll på och självmant betala in. Missar du detta får du kvarskatt och förmodligen räntetillägg då det kan bli stora summor. Detta har visat sig vara ett problem då många pensionärer inte vet om detta första året, utan tror att det räcker med de 30% som redan är draget. För att slippa hålla koll kan du be utbetalade dra en högre skatt. (Kan nämna att kolumn 6 har den högsta skatten i skattetabellerna.)

      Delete
    3. Som av en händelse skriver dagenps.se om närbesläktat problem idag. Tydligen fick 220.000st pensionärer kvarskatt i fjol . Fick jag till nollorna rätt så får jag det till att de har dryga 54tkr var i snitt att betala in som de missat.

      https://www.dagensps.se/privatekonomi/restskatt-vanligast-for-pensionarer/

      Delete
  5. Anonymous19 August

    Kanske läge att göra en inledande rättelse gällande det felaktiga påståendet om medellivslängden för män idag?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner20 August

      Kommer göra det, hann inte med det bara.

      Delete