Friday, August 9, 2024

Gör inte som aktieanalytikern



Aktieanalytikern har förlorat en halv miljon på tre dagar. Snälla, ta inte emot tips från honom. Han har överbelånat sin portfölj och när börsen går ned så måste han sälja av sina aktier vid värsta tänkbara tillfälle. Kan börsen gå ned och rejält? Ja, det kommer hända. Varje år sker -10% och många gånger även flera gånger per år. Det händer även -20% vartannat år. 

Vem är han? Det är en kille som sitter i bastun och ger aktietips. Han säger själv att han har inga känslor när det gäller börsen och ändå småskrattar han åt sina misstag och i sällsynta fall, vinster. 

I ett äldre video sa han att han är börsgudens chef. Så mycket självförtroende har han och det ska man acceptera. Dock ser jag att han har mycket känslor kring innehav och aktier. Det är naturligt, när aktier går bra så är man nöjd och när det går dåligt, ja, då försöker man bortförklara sina misstag.

Bland hans innehav så finns det kökstillverkaren Nobia som jag tror går snart i konkurs, men han tror att aktien kommer återhämta sig. Enligt Börsdata så har bolaget minskat försäljningen i flera år i rad, senaste vinsten var 2021, nu är det bara förlust som blir djupare och djupare för varje år som går. Kommer bolaget klara sig? Det tror jag inte, det ser mörkt ut. 

Han köper även Snapchat i USA, en aktie som är -50% i år och sedan start 2017 är det hela -65%. Bolaget tjänar inte ens pengar. Han har även BHG (bygghemma). Aktien var bra endast under pandemin när alla skulle vara hemma och jobba hemifrån. Sedan börsnotering 2018 visar det -66% i utveckling. I mina ögon är alla bolag svaga och gör inte ens vinst.

Aktieanalytikern ser potential i dessa och tror starkt att han kommer tjäna brutalt mycket pengar. Han säger att han använder sunt förnuft och logik, gör han verkligen det? Risken är otroligt hög med det han håller på med. Jag tycker att sannolikheten är större att börsen fortsätter i sidled och bolag han äger fortsätter gå riktigt trögt. Kul att lyssna på honom men mer för underhållnings skull. Inget annat. Gör alltid egen analys och lyssna på andra med en nypa salt. 

Två Månadslöner

9 comments:

  1. Det är nästan konstigare att folk orkar titta på hans evighetslånga videor varje dag än att de tar råd från honom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allt handlar om att tjäna pengar, så han pumpar ut nya videos dagligen.

      Delete
  2. Anonymous09 August

    Oj! Nu snubblade du över en av mina tår. Nobia är ett av mina innehav. Konkurs? Jag försöker rannsaka mitt beslut och tittar igenom de öppna siffror på Börsdata du länkar till men jag kan inte riktigt se vad du ser. Det ser ut som ett trött bolag som har svårt att få försäljningen att lyfta, relativt platt över tidsperioden. En misslyckad fabriksinvestering, satsningar i bland annat England som aldrig lyft och hög skuldsättning men inget som inte nyemissionen i vintras och kassaflödet kan hantera i mina ögon. Värderingen är dock därefter och lite till. Kan du inte berätta lite mer om vad du ser? Jag blir lite orolig att jag fått en härva som jag inte förstår på halsen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det hade varit bäst att göra en analys i oktober, då har vi Q1-Q3 rapporter. Om byggbranschen står stilla några år till så kan det vara slutet för Nobia. Vem köper kök nuförtiden? :)

      Delete
    2. Anonymous09 August

      Absolut rätt, men det är ju en värderingsfråga och något helt annat än att säga att man räknar med trolig konkurs. Jag tyckte att jag läste på hyfsat innan jag köpte in mig men du vet uppenbarligen något som jag missat och jag vore tacksam om du ville dela med dig.

      Delete
    3. Ska undersöka lite djupare igen. Har gjort en analys men det var för några månader sedan. Redan då trodde jag på konkurs, nu är det ännu värre men dom håller huvudet över vattenytan. Återkommer

      Delete
    4. Anonymous09 August

      Jag tycker det liknar Scandi Standard för ett år sedan. Verksamhet som aldrig lyfter till följd av både otur och usla beslut, men å andra sidan utbombad kurs och en stark huvudägare som ökade i emissionen. Det är det sistnämnda som jag kände var hela caset. Det behöver inte gå bra, men huvudet ovanför vattenytan några kvartal i sträck känns görbart. Killgissar jag, alltså.

      Det är absolut inte mitt bästa case eller ens ett stort innehav för mig, men konkurs är något helt annat och jag blev nyfiken på vad du sett. Intrum eller SBB hade jag förstått på vilken grund man förutspår konkurs, och jag är skyldig till att ha vevat runt i båda. Jag kanske gillar turnarounds, vem vet.

      Delete
  3. Anonymous09 August

    Dom sa idag att det säljs villor lika mycket som det gjorde under covid
    När man köper hus tror jag att många vill byta kök när räntor går ner.
    Jag jobbar sj inom bygg, jobbar hos ett företag som bygger logistik. Det kommer det bara bli mer av, och där har man också kök, många från hth

    ReplyDelete
  4. Investment is one of the best ways to achieve financial freedom. For a beginner there are so many challenges you face. It's hard to know how to get started. Trading on the Cryptocurrency market has really been a life changer for me. I almost gave up on crypto at some point not until saw a recommendation on Elon musk successfully success story and I got a proficient trader/broker Mr Bernie Doran , he gave me all the information required to succeed in trading. I made more profit than I could ever imagine. I'm not here to converse much but to share my testimony; I have made total profit returns of $20,500 from an investment of just $2000 within 1 week. Thanks to Mr Bernie I'm really grateful,I have been able to make a great returns trading with his signals and strategies .I urge anyone interested in INVESTMENT to take bold step in investing in the Cryptocurrency Market, he can also help you recover your lost funds, you can reach him on WhatsApp : +1(424) 285-0682 or his Gmail : BERNIEDORANSIGNALS@GMAIL.COM tell him I referred you

















    Bland hans innehav så finns det kökstillverkaren Nobia som jag tror går snart i konkurs, men han tror att aktien kommer återhämta sig. Enligt Börsdata så har bolaget minskat försäljningen i flera år i rad, senaste vinsten var 2021, nu är det bara förlust som blir djupare och djupare för varje år som går. Kommer bolaget klara sig? Det tror jag inte, det ser mörkt ut.

    ReplyDelete