Friday, August 30, 2024

Vågar man investera alla sina pengar på börsen?



Många säger att det inte är mest ekonomiskt att betala av huslånet. Det stämmer. Det är på ett sätt bra att ha skuld på bostaden. Man får ränteavdraget på 30%, man kan istället för att amortera, lägga allt på börsen som växer fortare än bostadspriserna och som pensionär så får man inte låna längre, så det är bättre att ha ett stort sparande istället för skuldfrihet när man slutar jobba. Hade man betalat av bostaden så är pengarna låsta och enda sättet att få ut dom är att sälja bostaden.

Som 32 åring tänker jag såhär. Betala av huslånet så fort det bara går, då får man mer pengar kvar varje månad. Med dom kan man köpa allt kontant istället för att låna. Då slipper man betala ränta. Bilköp, takbyte, dränering, nytt kök, vad som helst egentligen. Vill man resa så behöver man inte heller låna till det. Man kan även öka sparandet på börsen och sparkontot. 

Jag har varit fattig, bott i en liten tvårummare med två hundar på 50 kvm. Har varit arbetslös samtidigt, har varit även student och haft inget sparande överhuvudtaget. Sedan dess har det gått kanske 10-15 år och nu är det tvärtom. Jag eller rättare sagt vi har det bra just nu. 

Två vanliga jobb, sparandet på börsen, sidoinkomster, om 4 månader ingen skuld på huset, låga csn lån, avbetald bil och mycket annat smått och gott. Vi känner oss nöjda över det vi åstadkommit. Fortsätter det såhär i 15-20 år till så kan vi lätt gå i pension vid 50. Värsta fall några år senare.

Nu när vi inte har huslånet kvar, (bara 4 amorteringar kvar) så känns det annorlunda. Gräset känns bättre under fötterna, sover bättre om nätterna, noll oro kring räntehöjningar, ingen oro om börsen kraschar eller man blir arbetslös. Det känns mycket bättre nu än innan. Inte mest ekonomiskt men mest rätt för oss. 

Jag tänker ibland, om jag hade lagt alla pengar på börsen istället. Tänk om det hade hänt något, som -50% nedgång? Krig i Sverige som sänker börsen? Tar bort svenska kronan och tar in euro istället? Börsen kraschar ibland och mycket. Vill man verkligen chansa och lägga alla sina pengar just på börsen? Vågar man investera alla sina pengar i en och samma korg? Vad tycker du?

Två Månadslöner

16 comments:

  1. Anonymous30 August

    Bra jobbat! Har själv genom åren undvikit alltför hög belåning o framförallt inte lånat för, att investera på börsen. Lever bra som pensionär o inser, att m en välbalanserad utdelningsportfölj kan man sätta guldkant på tillvaron. Som man bäddar får man ligga!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för att du delar med dig! Har du sparat mycket genom åren? Hur många år har du investerat?

      Delete
  2. Anonymous30 August

    Jag har gjort tvärt om, dock 1.7 miljoner i lån på ett 10år gammalt hus vi byggt själva(värde ca 4 miljoner).
    Vi har inte amorterat och investerat allt på börsen senaste 11åren och gått från att ha ca 100k när huset var nybyggt till 2.7 miljoner nu inkl 2 nya bilar som är betalda(använde den första som inbyte). Hade vi amorterat hade vi haft ca 500-700k kvar i lån. Nu har vi istället obetald bil, vi har rest några vändor och vi har 1 miljon över om vi hade betalt lånen. Dock har vi gått från ca 25-28k i månanden före skatt per person när vi byggde huset till att nu ha 40 resp 47k i lön.

    Är man ung som ni är hade jag hellre sparat på börsen efter att man går under 50% belåning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är glad för er skull att det gick bra utan större överraskningar, köpte ni aktier eller fonder? Många förlorar pengar i just aktier. Tänk SBB, Embracer och liknande.

      Vi sparar på börsen också under tiden vi amorterar. Man kan offra några år för att amortera, man behöver inte slita sig i 25 år för amorteringar, bara kämpa på i några år, när skulden är borta kan man gå över till börsen och spara ännu mer.

      Delete
    2. Anonymous30 August

      Jag äger lite för många aktier... men nog finns det aktier som gått mindre bra. Men även dom som gått väldigt bra. Köper man bolag som gör vinst och inte handlas till sjuka multiplar så bör man göra bra ifrån sig över tid.

      Tur det finns många vägar till Rom!

      Delete
  3. Anonymous30 August

    Så har vid drygt 50 kan man konstatera att jag varit för försiktig och över en längre tid är det lugnt med lite lån som käkas upp av inflationen samt att istället satsa mer på börsen.

    ReplyDelete
  4. Anonymous31 August

    Helt skuldfri sedan jag var 40 år, underbar känsla även om jag hade haft mer om jag satsat allt på börsen. Ändå nu 48 år, gård som är värd mer än 5 Msek, tre bilar, inget csnlån och tillsammans 6 Msek på börsen. Nu tänker jag kliva av mitt välbetalda jobb och leva mer lustfyllt! I samklang med naturen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter helt underbart och som ovan skrev, det finns många vägar till Rom!

      Delete
  5. Tror det är bra att sprida riskerna lite och ett boende behöver man alltid.
    Just nu har vi en bostad värd cirka 3,8 miljoner (1,9 miljoner i var) och jag har en portfölj på drygt 1 miljon. Min personliga ekonomi är därför 2:1 när det gäller boende/börs. Jag hade hellre sett att det var tvärtom.

    Lägre än 50 % belåning på bostaden kommer jag troligen inte satsa på. Jag tror att man antingen ska försöka landa på 50 % eller gå hela vägen ned till 0 %. Bäst ränta får man generellt vid ett lite större lån (omkring 2 miljoner) och 50-60% belåning.

    /Arbetsplanen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror man får bäst ränta på under 60% belåning och en summa över 750k i lån. Tror det är vad som står på landshypotek. Aldrig storbanker. Hur gammal är du?

      Delete
    2. Anonymous31 August

      Är 1-2 år yngre än dig!
      /Arbetsplanen på mobilen

      Delete
    3. Får jag fråga hur stor skuld på huset?

      Delete
    4. 2 525 000 kr, så cirka 66,5 % belåning vid omvärdering (som kan göras först nästa år).
      /Arbetsplanen

      Delete
    5. Ni är på god väg till 10 mkr tills ni är 50 år gamla känner jag spontant. Har ni barn? Om inte blir det ännu mer pengar än så :)

      Delete
    6. Ja, det hade varit fullt möjligt :p Jag hade säkerligen nått 10 miljoner själv innan 50 år, men det är inget mål. Jag har tänkt arbeta 50 % från 35 års ålder istället. Jag kanske jobbar mer när jag är 50+, men jag tror inte det.
      Vi har två barn.

      /Arbetsplanen

      Delete
  6. Investment is one of the best ways to achieve financial freedom. For a beginner there are so many challenges you face. It's hard to know how to get started. Trading on the Cryptocurrency market has really been a life changer for me. I almost gave up on crypto at some point not until saw a recommendation on Elon musk successfully success story and I got a proficient trader/broker Mr Bernie Doran , he gave me all the information required to succeed in trading. I made more profit than I could ever imagine. I'm not here to converse much but to share my testimony; I have made total profit returns of $20,500 from an investment of just $2000 within 1 week. Thanks to Mr Bernie I'm really grateful,I have been able to make a great returns trading with his signals and strategies .I urge anyone interested in INVESTMENT to take bold step in investing in the Cryptocurrency Market, he can also help you recover your lost funds, you can reach him on WhatsApp : +1(424) 285-0682 or his Gmail : BERNIEDORANSIGNALS@GMAIL.COM tell him I referred you







    Jag tänker ibland, om jag hade lagt alla pengar på börsen istället. Tänk om det hade hänt något, som -50% nedgång? Krig i Sverige som sänker börsen? Tar bort svenska kronan och tar in euro istället? Börsen kraschar ibland och mycket. Vill man verkligen chansa och lägga alla sina pengar just på börsen? Vågar man investera alla sina pengar i en och samma korg? Vad tycker du?

    ReplyDelete