Saturday, August 24, 2024

Hur tjänar jag pengar på en BRF, risker och möjligheter



Jag har länge drömt om att investera i en fastighet till. Jag och min fru bor just nu i ett hus och den är snart avbetald så tänkte jag investera i något som ger oss pengar istället. En fastighet som kan också bli bra att äga när man är tidig pensionär. 

Det som passar oss betyder inte att det passar dig, bara så du vet. Många svenskar äger sommarstugor och det har jag kikat på men tyckte inte om avståndet till allt. Ett lägenhetshus är också ett alternativ men är för dyr och kräver för mycket så den är ur bilden helt. Det jag kom fram till slut är att en lägenhet passar oss bäst just nu. Den är skötselfri, mitt i storstad och liten. Det betyder små kostnader ifall något händer. Passar oss perfekt i vårt liv just nu. Jag vill ha så lite extrajobb som möjligt.

Vi åkte på några olika visningar och valde en lägenhet som tillåter uthyrning (en bostadsrättsförening). Man får ansöka om lov varje år och man får godkänd endast ett år i taget men det är okej tyckte jag. Lägenheten såg jättefint ut. Högsta våningen, fin utsikt över Växjö stad, nära centrum, shopping, tågstationen, sjukhuset och universitetet. Det betyder lättare att hyra ut i mina ögon.

bestämde vi att vi köper den. Vi la ett skambud som var långt under alla liknande lägenheter. Det var typ 15% under utgångspris. Mäklaren sa att de kommer aldrig sälja, men vi kan prova.

Några dagar senare fick jag ett sms att dom tar det. Ni kan komma och skriva på kontrakt. Då gjorde vi det. Betalade 10% och sedan fick vi vänta tills säljaren flyttar ut. Nu blev vi fastighetsinvesterare! Drömmen blev verklighet! Under tiden hittade jag en riktigt bra hyresgäst. Stabila inkomster, jobbar i närheten av lägenheten, trevlig, artig och kan flytta in nästan direkt. Helt perfekt. Jag var otroligt nöjd. 


Lägenheten är i stort sett som ny, bara några få år gammal och när säljaren köpte den när den byggdes betalade säljaren ungefär 1,3 miljoner. Sedan sjönk räntor och priset steg mot 1,4 miljoner. Efter ett par år vände hela ekonomin i Sverige och räntorna steg kraftigt tillsammans med hög inflation. Dom ville sälja för 1,2 miljoner ungefär och vi köpte för knappt över 1 miljon. 

Jag fick otroligt bra pris för lägenheten och det är för att det var noll efterfråga. Ingen kom på visningar. Jag var själv på alla jag gick på. Den stora frågan är om man kan tjäna pengar på uthyrningen? Ja. Man kan få några hundralappar efter alla avgifter man betalar varje månad. Det är inte mycket dock. För att öka det måste man få bra ränta från banken eller lägga in större insats än 15% när man köper lägenheten. Då kan man få någon tusenlapp i månaden.

Sedan kan man tjäna mycket pengar när man köper. Inköpspris är otroligt viktigt här och jag sparade ett par hundratusen när jag köpte. Jag kan sälja samma lägenhet om ett år för samma utgångspris som säljaren hade och tjäna över 100 000 kr för ingenting efter skatt och mäklararvode. Jag räknade på det många gånger och i alla scenarier (även om lägenheten står outhyrd) så kommer jag inte förlora pengar på det. Win-win. 

Kommer uppdatera er löpande om hur det går såklart. Många är rädda för att investera i en brf. Hyresgäst är kanske jobbig, något kanske går sönder, samtal mitt i natten och ändring av regler kan påverka uthyrningen eller vinsten. En brf kan gå i konkurs och då sitter man kvar utan lägenhet och med skulder. Styrelsen kanske inte ger lov för uthyrningen. Många risker helt enkelt. Jag tänker att jag provar så får vi se om det är så illa som många tycker. Det är kanske lätta pengar om man köper rätt lägenhet till rätt hyresgäst?

Två Månadslöner

13 comments:

  1. Mycket kul, grattis! Hur mycket lånade du? Vad räknar du på i hyra mot hyresgästen samt hur mycket kommer lägenheten kosta dig per månad nu i början?
    Långsiktigt tror jag uthyrning är grymt bra, men det kräver också lite tid/engagemang.
    /Arbetsplanen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Har drömt om det länge! ❤ 85% lånade jag men kommer beta av stor del av det inom några år. Då kommer vinsten öka i takt med lägre lån och massor med räntesänkningar.

      Hyran inklusive allt är på 7000 kr och kostade mig 7000 kr första månaden, men jag får tillbaka ca. 1000 kr via deklaration pga ränteavdraget. Kostnaden kommer minska varje månad och då blir det mer och mer kvar i plånboken.

      Jag gör det för riskspridningens skull, vill inte ha alla pengar på börsen. Fastigheter har alltid varit en bra investering över tid. Förväntar mig ungefär 10-15% avkastning per år första 10 åren, sen kommer renovering av kök/badrum som kommer äta upp en del av vinsten, men det är en liten etta så borde inte vara dyrt om vi gör lite själva med. Eller vi säljer om x antal år, vi får se.

      Allt gott! /TM

      Delete
    2. Anonymous26 August

      Riskspridning? Intressant… Hur mycket har du på börsen kontra hur mycket är du exponerad mot fastighetsmarknaden. Låter som det sistnämnda är en rätt stor kaka om du både har hus och lägenhet?

      Delete
    3. Hej, det är mer pengar låsta i fastigheter, men det kommer bli ca 50-50% om 16 år när jag går i pension.

      Delete
  2. Tipster24 August

    Hur är det med att hyra ut lägenhet egentligen, får man sätta vilken hyra man vill?
    I Stockholm går man ut med att om man tycker man betalar för mycket så kan man kräva tillbaka pengar i efterhand, en jurist tar hand om hela processen... (stått om det i tunnelbanan tidigare)
    I Stockholm kan det ju handla om riktigt stora belopp också förstås...
    Det jag tänker på är då hur man ska kunna tjäna pengar på detta? Dvs vart går gränsen, för det vore ju inte kul om någon kräver pengar tillbaka i efterhand och man får betala tillbaka vinsten man gjort...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ska vara skälig hyra. Så man kan inte ta vad som helst i hyra. Samtidigt kommer du aldrig hitta någon hyresgäst om du tar för hög hyra.

      https://www.svenskfast.se/guider/hyra-ut-bostadsratt/

      Delete
    2. Tipster25 August

      Snyggt! Det var ju ändå rätt tydliga regler.

      Delete
    3. Det finns en formel som man kan använda, när jag provade så kunde jag ta väldigt hög hyra. Så det är skönt att det är åt det hållet haha :)

      Delete
  3. Anonymous24 August

    Vi har varit inne på något liknande, att köpa en 2a i en stad och hyra ut i andra hand, men tycker det verkar riskabelt med att man ev kan bli nekad att hyra ut i andra hand. Nu har vi dock hittat 3 objekt som vi faktiskt ska kika vidare på, men känns ändå lite läskigt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blir man nekad så får man sälja då. Under tiden den är till salu så borde ni kunna hyra ut, det står oftast i deras stadgar. Jag tycker det är mer riskabellt att om förening går i konkurs förlorar du allt och har kvar lånet. Tyckte det med lite, men nu när allt är färdigt känns det väldigt skönt.

      Delete
  4. Anonymous26 August

    De flesta bostadsrättsföreningar vill ha medlemmar som bor i sin lägenhet och är aktiv i föreningen. Så, vill man inte det gäller det att hitta rätt förening som tillåter uthyrning. Nekar de förlängning efter 1 år så kan det bli svårt attt räkna hem ett köp (med alla kostnader som tillkommer)

    ReplyDelete
    Replies
    1. precis, de flesta. Inte alla. Vissa tillåter och har gjort det länge. Annars kan man köpa ägarlägenhet och då behöver man inte godkännande.

      Delete
  5. Investment is one of the best ways to achieve financial freedom. For a beginner there are so many challenges you face. It's hard to know how to get started. Trading on the Cryptocurrency market has really been a life changer for me. I almost gave up on crypto at some point not until saw a recommendation on Elon musk successfully success story and I got a proficient trader/broker Mr Bernie Doran , he gave me all the information required to succeed in trading. I made more profit than I could ever imagine. I'm not here to converse much but to share my testimony; I have made total profit returns of $20,500 from an investment of just $2000 within 1 week. Thanks to Mr Bernie I'm really grateful,I have been able to make a great returns trading with his signals and strategies .I urge anyone interested in INVESTMENT to take bold step in investing in the Cryptocurrency Market, he can also help you recover your lost funds, you can reach him on WhatsApp : +1(424) 285-0682 or his Gmail : BERNIEDORANSIGNALS@GMAIL.COM tell him I referred you
















    Lägenheten är i stort sett som ny, bara några få år gammal och när säljaren köpte den när den byggdes betalade säljaren ungefär 1,3 miljoner. Sedan sjönk räntor och priset steg mot 1,4 miljoner. Efter ett par år vände hela ekonomin i Sverige och räntorna steg kraftigt tillsammans med hög inflation. Dom ville sälja för 1,2 miljoner ungefär och vi köpte för knappt över 1 miljon.

    ReplyDelete