Wednesday, August 7, 2024

Ahold Delhaize återköper egna aktier varje vecka



Ahold Delhaize står för ungefär 10% av hela min aktieportfölj. Jag älskar mat, jag kan inte förklara varför men branschen känns väldigt trygg. Alla behöver mat, oavsett vad som händer i världen, vilka räntor vi har eller om det är en lågkonjunktur. Branschen växer inte alls som teknik men samtidigt faller inte lika hårt i en nedgång.

Just Ahold har sina butiker i Europa och USA, 7 735 för att vara exakt. Under kvartalet öppnades 19 nya butiker. Bolaget återköper egna aktier varje tisdag och det betyder att det blir färre aktier på marknaden hela tiden. Det ökar vinst per aktie eftersom det finns färre aktier. Senaste åren har det varit ungefär 0,5 euro i vinst per kvartal. Lite över 2 euro per år. Ahold har guidat till liknande vinst även under 2024.

Bolaget har som mål att höja utdelningen varje år, det har dom gjort historiskt och det finns goda marginal att fortsätta med det. Senaste två utbetalningarna låg på 1,1 euro och med 2 euro i vinst per aktie kan bolaget fortsätta höja även framöver. Jag förväntar mig 1,15 euro i utdelning. Direktavkastning (utdelning i förhållande till aktiekursen är på 4%, det är bra). 

Ahold skrev i sin rapport att utdelningen höjs till 0,5 euro (2023: 0.49 euro). Utbetalningen kommer ske den 29 augusti 2024. 

En aktie kostade runt 29 euro innan rapporten, det betyder PE talet är 14,5 om bolaget gör 2 euro i vinst. Jag tror att bolaget har kapacitet att göra 2,2 euro i vinst i år vilket ger PE 13 vilket är rätt bra. Ahold värderas lite lägre än sina konkurrenter och det finns ingen anledning till det. Jag tror på en uppgång i aktiekursen kommande året. Nästa år hoppas jag på ännu högre vinst och ännu högre aktiekurs.

Idag släppte Ahold Delhaize sin rapport för andra kvartalet och aktien stiger närmare +5% vilket är precis vad jag trodde kommer hända. Aktien borde kosta 33 euro och 36 euro nästa år. Jag ser fortfarande 20% uppsida inom 12-18 månader. 

Försäljningen gick upp under första halvåret med 0,8%. Vinsten per aktie blev 1,08 euro. Att leverera 2,2 euro i år borde inte vara svårt. I kassan finns det 6 miljarder euro, bolaget har ett kassaflöde på 2 miljarder och en skuld på 14 miljarder. Det är hanterbar, inget att oroa sig. Jag tyckte rapporten var stark och aktiemarknaden håller med. Finns bara 538 aktieägare på Avanza, dom flesta föredrar Axfood, men Ahold är långt mycket bättre och billigare investering. Man kommer tjäna mycket mer pengar här.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment