Saturday, November 23, 2019

Vem är jag?



När jag var liten tyckte jag mycket om att spara pengar. I mitt hemland var det bussar som tog oss till skolan och biljetten kostade ungefär 1 kr. Det var 20 år sedan och priserna har stigit rejält sedan dess.

Ibland gick jag till skolan istället för att ta bussen, då sparade jag den kronan. Det var några kilometer bort, så det var inte så farligt att gå. I skolan hade jag matkuponger som hade ett värde på 6 kr. Jag kunde köpa två schnitzels för det priset och ibland sålde jag det ena till klasskamrat.

Min första business var redan i 2:a klass när vi i familjen fick en färgskrivare. Det var få som hade det och mina äldre bröder hjälpte mig att skriva ut A4 bilder på bilar och tjejer. Jag tog dessa till skolan såklart och det kunde jag sälja som smör. Det var då intresse föddes att sälja och spara pengar.

Några dagar senare en klasskamrat berättade för läraren att jag hade massor av bilder på tjejer i min bänk. Min playboy business fick stänga ner. Hemma träffade jag arga föräldrar som rev sönder mina A4 bilder. 

För pengarna jag sparade ihop köpte jag Bburago bilar, älskade att samla dessa. Så här ser dom ut och jag har dom kvar. Inte hemma hos mig men hos min brorson. Kostade 15 kr styck och som sagt det var 20 år sedan.  



När jag var 13 flyttade jag till Sverige. Började gå i 8:an och fick min första sommarjobb som gräsklippare. Redan efter första jobbet gjorde jag bra köpbeslut. Vissa saker jag köpte då, har jag fortfarande kvar. Sedan dess har jag jobbat på många olika jobb, allt från McDonalds till Industri. Samtidigt har jag pluggat i många år och det ledde till mitt nuvarande jobb som lönekonsult.

Tanken att investera dök upp när jag var 26 år och hade 5 000 kr över som jag inte visste vad jag ska göra med dom. Jag behövde inte dessa pengar och började leta vart jag ska investera. När jag googlade lite kom Avanza upp och då började jag investera i aktier.

Nu är jag 28 år gammal och tror starkt på börsen att det är en bra investering. Har läst böcker, tittat på Youtube videos och spenderat massor av timmar framför bloggar, nyheter och lyssnat på podcasts. 

Under tiden lärde jag mig massor. Allt från förkortningar, nya ord, hur börsen fungerar, vad som påverkar aktiekursen, har läst massa kvartalsrapporter och gör det fortfarande. Man ska tycka att det är kul, en hobby, då gör man bättre investeringsbeslut. 

Slutmålet som jag har satt upp just nu är 1 miljon kronor. För att nå ditt ska man ta små steg i taget, först 100 000 kr, sedan 200 000 kr och så vidare. Det blir lättare då. Följ med min resa så får du många tips på vägen eller varför inte börja spara själv så kan vi göra det tillsammans? Tryck på (annonslänk) Avanza och börja läsa om bolagen som du är intresserad av. Du kan även skapa en bevakning på din konto och följa bolag, du behöver inte köpa om du inte är redo än. Jag hjälper gärna till om du har frågor.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment