Monday, July 18, 2022

Investor ser betydande risk



Investor har bara en sak som är mest intressant för mig och det är substansvärdet. Per den sista juni var den på 199 kr per aktie. Den föll från 248 kr sedan sista december förra året. Det är inte så kul att se fallande substansvärde. Det betyder att aktiekursen behöver också gå ner. En rimlig substansrabatt i Investor (enligt mig) är 18%. En normal aktiekurs i Investor enligt mig är 163 kr plus minus några kronor. Idag handlas den för 172 kr ungefär. Jag skulle säga att Investor är rimligt värderad.

Om marknaden viker lite till, då borde även aktiekursen i Investor falla. Ett riktigt bra bolag men man ska skilja på bolag och aktie. Aktie kan gå hur dåligt som helst i några månader eller till och med år. Bolaget däremot är helt underbar. Vid rejäla dippar är det bara att köpa mer. Jag skulle köpa för under 160 kr, inte ännu. Marknadsläget är för osäker och mycket kan hända. Det vi vet är att inflation är fortsatt hög vilket kommer leda till räntehöjningar vilket påverkar aktier negativt. Jag tror på ytterligare nedgång under sommarmånaderna. Kanske -5% till? Kanske -10%? Beror också på bolagsrapporter och vad dom tjänar också. Vissa bolag går ju bra fortfarande. Här kommer några ord från Investors VD:

"Utöver vår portfölj av högkvalitativa företag har Investor en stark finansiell ställning. Under de senaste 4 åren har vi lånat upp totalt 23 miljarder kronor på eurobondmarknaden till en genomsnittlig fast ränta på cirka 1,5 procent och en genomsnittlig löptid på 14 år. Detta proaktiva arbete med vår balansräkning har givit oss en stark position med en lång genomsnittlig löptid på vår låneportfölj, attraktiva räntenivåer och en betydande bruttokassa. Vid kvartalets utgång uppgick vår nettoskuldsättningsgrad till 2 procent. Dessutom är vår kassaflödesgenerering stark. 

Med vår portfölj av högkvalitativa företag, vår beprövande ägarmodell, tydliga strategiska riktning och starka finansiella ställning bedömer jag att vi är väl positionerade för att navigera framgångsrikt även om vi går in i tuffare tider. Vårt övergripande mål att generera en attraktiv långsiktig avkastning till er, kära medaktieägare, ligger fast."

VD skriver att det finns betydande risk för lägre efterfråga framöver och det är nog det som marknaden har redan prisat in. Jag tror dock att det blir lite värre innan det blir bättre. Det kan pågå så här ett halv år till. Kanske till och med mer. Skulle jag köpa aktier i Investor nu? Nej, det ska ligga under 160 kr kanske till och med under 150 kr för att jag ska gå in. Det lät som att det blir tuffare tider framöver, inte om det blir det. Det är nog bäst att avvakta.

Investor aktien föll runt -3% under rapportdagen och jag tror att det kommer ligga någonstans där, kanske falla lite till under kommande månad. Att investera i Investor är inte hett just nu, folk hellre köper annat som är nedtryckt som fastigheter, småbolagsfonder och vissa tech aktier. Hur agerar du i denna rapportperioden? Är du förvånad över resultaten? Rädd? Dela gärna med dig.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous20 July

    Grym blogg och bra inlägg. Själv fyller jag månadsvis på ganska brett just nu. Tror oavsett att börsen står betydligt högre om några år.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Definitivt. Snittet för nedgång brukar vara runt 2,5 år. Vi har redan passerat 7 månader. Värsta scenario 2 år nedgång till, bästa att det vänder om några kvartal.

      Delete