Thursday, July 14, 2022

Vad kan man göra under semester?



En påminnelse till er alla är att om ni är anställda på ett företag och blir sjuka under semester, strunta inte i det. Anmäl er som sjuka till arbetsgivaren. Första dagen blir avdrag på lön med karens, sen får ni 80% av dagslönen. Många glömmer det och när dom blir sjuka så blir dom "glada" att dom blev sjuka under semester och inte på jobbet. När man anmäler sig som sjuk, då flyttas alla semesterdagar under sjukperioden tillbaka till årets semesterdagar. Då har du inte utnyttjat semester och kan ta dom dagarna en annan gång istället.

Är man frisk, vad kan man då göra under semester? Om man tänker obegränsat och som kostar så kan man åka iväg och besöka olika städer, åka utomlands, besöka häftiga platser, kaféer, äventyrsbad, använda sina hälsoförmåner man fått på jobbet, då får man tillbaka pengar när man visar upp kvitto hos arbetsgivaren, gå på bio eller renovera hemma.

Saker som inte kostar eller kostar väldigt lite finns också i massor som att gå på promenader, cykla, träna, bada, spela dataspel, titta på filmer, youtube, läsa böcker, umgås med vänner, odla, fiska, sola, rensa hemma bland kläder och skräp man har, umgås med familj, sällskapsspel, middagar, det finns olika aktiviteter i din kommun och du kan lägga ner mer tid för din hobby (börs t.ex.)

Semester är till för att vila upp dig från jobbet. Oftast är det 20 dagar i streck (eftersom det är lag), men det kan variera beroende på anställningsform och hur viktig du är för bolaget. Vissa får en vecka eller två, men vissa kan få 30 dagar eller mer. Att vila upp sig från jobbet är viktigt. Att renovera huset hela semester är inget jag rekommenderar, det sliter mycket på kroppen. Att variera sina semesterdagar brukar vara bäst.

Min semester är nu över efter 4 veckors ledighet och jag har faktiskt inte gjort särskilt mycket. Har gjort lite allt möjligt. Åt god mat, träffat vänner, familj, Kristianstad och Bromölla, Växjö och Åhus, följt börsen, skrivit bloggen, tittat på filmer och serier, pysslat lite hemma, badat och lite annat smått och gått. Känner mig utvilad och klar med min semester. När jag kommer tillbaka så blir det troligtvis mer eller mindre tomt på jobbet, dom bästa dagarna har redan passerat tycker jag. Första sommarkänslor, Midsommar och längsta dagarna är nu passerade och nu går vi mot mörkare tider. Jag är den jobbiga människa som säger nu vänder det! Ungefär 5-6 fina veckor kvar sen är det höst. Tiden går fort! Vad har du gjort eller kommer att göra?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment