Wednesday, July 6, 2022

Kommer aldrig köpa aktier igen



När jag började köpa aktier skapade jag samtidigt en strategi. Min strategi var att köpa 100% aktier, spara ihop en miljon och ta ut utdelning varje år på 40 000 kr per år. Summan ska fortsätta jobba av sig själv utan nya insättningar. Då har jag två månadslöner i extra inkomster varje år, då är jag miljonär och alla mina mål är uppnådda. Det låter bra men i verkligheten blev det annorlunda. 

Jag hade som mål (och har det fortfarande) att ha lika mycket investerat i varje bransch. Till exempel 100 000 kr investerat i varje bransch. Vissa branscher har 1 aktie som Axfood och vissa 2 som banker, Avanza och Swedbank. Då lägger man 50 000 kr i varje. 

Det som har hänt genom åren är att jag valde ut 13-15 aktier jag vill äga, men vissa av dom föll kraftigt. Då har jag köpt på mig rejält. Vissa aktier steg kraftigt och då försökte jag undvika att köpa då det var för dyra. Det har resulterat i väldigt ojämnt fördelning bland mina pengar i varje bransch. Det tog mig fram tills nu att rätta till det. Ungefär 5 år. Nu har jag äntligen lika mycket i varje bransch.

Summan som är investerad i aktier har växt till sig och nu börjar det kännas lite jobbigt när en viss aktie eller börs som helhet faller. Ett litet minus på -10% eller -20% klarar jag av utan problem, men när jag såg till exempel mina Avanza aktier falla -50% från 366 kr till 183 kr på 7 månader ungefär så måste jag säga, det är inte roligt längre.


Jag började fundera. Om en aktie som Avanza faller -50%, en aktie som Nibe kan falla -50%, samma gäller Castellum -50%, SBB föll ännu mer med -70% som tack och lov jag inte äger. Det finns många fler exempel. Sinch -66%, Mips -56%, Thule -50% och så vidare. Det betyder att vilken aktie som helst kan halveras och ibland halveras igen. Det händer i börskrascher, även i en mindre börskrasch som vi har nu på -20%. 

Jag vill känna att jag har någon slags garanti eller trygghet i att mina pengar inte går i konkurs tillsammans med en aktie (som är ett bolag). Därför har jag tittat igenom mina aktier en gång till, funderat på om dom bolagen klarar av kriser, krig och inflation. Om dom kommer drabbas av lite högre räntor och liknande. Jag känner mig trygg med mina innehav, men samtidigt har jag gjort lite justeringar i portföljen under turbulensen i juni. Ett bolag fick tyvärr lämna portföljen och jag la till en fond.

Min strategi har ändras lite, nu vill jag bevara pengarna och inte förlora pengar i någon aktie. I nästa inlägg kommer ni veta vad jag sålt och köpt senaste tiden. Nuvarande strategi är att öka fond innehavet och bara låta aktier vara, dom kommer klara sig själva. Teoretisk betyder det att jag kommer aldrig köpa aktier igen. Men i praktiken kan mycket hända. Strategi ändras ju också då och då, det viktigaste av allt är fortfarande att tjäna pengar på börsen.

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Fonder innehåller väldigt många aktier speciellt i en bred indexfond i alla olika branscher.

    Med tiden lär man sig att i princip vilken aktie som helst kan backa de procent som du anger, låt oss säga 30-50%, i en visstidsperiod. Det är svårt att komma ifrån detta faktum, även om många investerare försökt men få lyckats undvika detta faktum.

    Det är därför jag gör som jag gör och äger 214 olika aktier i samtliga förekommande branscher.

    Jag anser mig inte kunna förutse vilka aktier som ska backa. Därför har jag skapat en egen fond. Eller ETF som jag väljer att kalla det.

    ReplyDelete