Sunday, July 31, 2022

Aktieportfölj som slår börsen



Min favoritinlägg på bloggen är alltid månadens sammanfattning. Jag går igenom portföljen, utvecklingen, vad jag köpt och tankar kring börsen. Det som ni tyckte mest om att läsa i juli var om varför Castellum är bättre bolag än SBB. Inte konstigt när det finns över 200 000 aktieägare som har sett sina SBB aktier falla -72% i år. Det börjar sakta vända uppåt, hur länge det kommer ta är ingen som vet. Jag tror det kommer ta väldigt många år till att komma tillbaka till ny all time high. 

Av någon anledning så har juli varit väldigt lång för mig, kanske för att jag gjorde så mycket, haft semester, besök, utflykt, sålt massa saker, gått igenom massa kvartalsrapporter, lyssnar på konferenscall, skrivit bloggen, pysslat hemma, läst nyheter, cyklat och badat. Äntligen är månaden över. Nu ser jag fram emot hösten och utdelningar. Till och med vintern saknar jag, så slipper jag alla getingar, fästningar och andra småkryp...

Under juli så har Fortnox stigit kraftigt med +22% och P/E är nu 3 gånger så stor som det brukade vara för några år sedan. Nu är P/E tal på 130! Om man tänker logiskt så behöver bolaget dubbla vinsten två gånger, från 0,5 kr per år till 1 och sedan till 2 kr. Då är P/E 28 ungefär vilket är rimligt. Så antingen tror många investerare på kraftigt stigande vinster framöver eller kursen kommer halveras inom snar framtid. Jag säljer inte, men köper inte heller mer.

Castellum lyckades jag köpa på botten (sålde allt i Skanska) och köpte mer Castellum istället för 128,6 kr per aktie. Gick upp +23% senaste månaden och är nu på 162,3 kr. För att lyckas köpa på botten är väldigt svårt, därför köper jag hela vägen ner som ni ser i bilden nedan, typ varje vecka/månad när kursen faller. Som i SBB fallet kanske finns det ingen botten, då kan man förlora extremt mycket pengar. Man ska aldrig köpa för mycket av en enskild aktie, därför har jag ungefär lika stora summor investerat i olika branscher. 


Tesla visade fin rapport och steg +32% i juli och bäst gick det för NIBE med +32,5% uppgång. Fanns bara två bolag i portföljen som hade dålig utveckling i juli, Embracer -1% och SCA -3% vilket är helt acceptabelt. Som ni märker så kan man tjäna väldigt mycket pengar på väldigt kort tid när det är återhämtning på börsen. Jag minns när det var covid krasch 2020 och min kompis köpte aktier i nedgången på -30%. Hon såg att det var överdrivet och visste att många bolag kommer gå bra under covid. Det gjorde dom. Ett år senare lyckades hon slå min portfölj och i stort sett alla andras, hon hade nästan +100% utveckling på ett år!

Hon hade nästan noll koll på vad börsen är, vilket är helt otroligt att en som kan så lite om aktier lyckas så väl. Nu efter nedgången skulle jag tro att hon ligger fortfarande på runt +50% sedan start. Kan hon så kan du också, eftersom du läser min blogg och får så många bra tips. 

Senaste månaden har portföljen gått upp med +12,09% jämfört med hela svenska börsen inklusive utdelning på +10%. I år ligger jag på -10,57% mot börsen på -18,77%. Sedan start för ungefär 5 år sedan så ligger jag runt 40 procentenheter bättre. Jag är väldigt stolt att jag lyckades slå index år efter år även i nedgångar. Många bloggare och youtubers säger att det är svårt, det är det inte. Undvik sämsta bolag så lyckas du också. Jag har till och med några bolag i portföljen som har gått riktigt dåligt senaste 5 åren.

Aktier jag köpt senaste 30 dagarna var lite påfyllning i Volvo, Nordic Paper, Embracer, Billerud och Swedbank. Alla dom är lågt värderade så det finns bra potential framåt. Tankar kring börsen är att det blir nog ingen nedgång på 3 år framöver, bolagen har överraskat alla med kraftigt ökade försäljning och fina vinstmarginaler, börsen kommer aldrig ner när bolagen presterar väl och framtidsutsikterna är starka. Jag fortsätter köpa billiga aktier med låga P/E tal och sedan slutar med att köpa när kurserna stiger kraftigt. Då ska jag amortera extra istället.

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Härlig känsla när man inser att det är så. Bra strategi att fylla på med lågt värderade aktier. Smart tänkt!
    Ha det gott!
    Anneli

    ReplyDelete
  2. Anonymous31 July

    Jag har ej hört ett ända bolag ta upp varför vinsterna är helt ok.
    " Svenska Kronan"
    Bara Johan i Börspodden som är inne på att det är den svaga kronans förtjänst.
    Många bolag går ej bra men blir räddade.
    Mycket av exporten är i US dollar.

    Det kan bli spännande med en ränte höjning och starkare valuta.

    Träffade en som köpte villa i Florida för 14 år sen US dollars då 6.50. Nu höll de på med försäljning med en US dollars till 10.50.
    Försäljning på grund av Covid, sällan på plats, blivit dyrt i Florida.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är därför viktigt att lita på bolagen man äger. Att lita på svenska bolag som klarar kriser, krig och inflation. Dom är inte dumma, dom kan höja priserna, stänga ner produktion vid behov och återöppna med kort varsel. Deras mål är att tjäna pengar. Det är bara att fylla på i fina aktier.

      Angående dollarkursen så tänker jag inte ens på det, vissa år är det stark dollar, vissa år inte och det är inget jag lägger märke till.

      Delete
    2. Anonymous31 July

      Du har stabila bolag i din portfölj.

      Embracer är det ända bolag som jag ej förstår.
      De köper med egna aktier nya bolag det fattar jag.

      Ungarna tröttnar fort ser ingen köra Mindcraft längere.

      Delete
    3. Embracer ser jag som investmentbolag, det är det inte men jag tycker det. Dom säljer spel, bordspel, mobilspel, filmer, serieböcker och har massa samarbeten med olika företag. Värdering är svår att räkna på, men bolaget i sig är bra. Det finns inga liknande på börsen heller.

      Håller med att barn tröttnar fort. Därför är Embracer bra med 100+ spel.

      Delete