Tuesday, July 19, 2022

Volvo/Swedbank Q2 - Inget speciellt



Det är svårt att inte gilla Volvo lastbilar och anläggningsmaskiner. Man ser dom överallt, dom finns i Luleå, Stockholm och Malmö, man kan se dom även utomlands i Europa och världen över. Kvalité på alla håll. Hade jag haft ett företag som kräver denna utrustning hade jag köpt Volvo framför andra konkurrenter som Scania och Mercedes. Volvo har rapporterat idag och jag har inte förväntat mig mycket, oroligheter i världen och komponentbrist finns ju kvar. Efterfråga är också lägre i vissa delar. Rapporten visar mellan januari - juni följande:

Intäkter 224 259 mkr (184 579 mkr)

Resultat 8,59 kr per aktie (8,72 kr per aktie)

Fortsatt stor kassa i Volvo på 44,2 mdkr. Dom kan lätt dela ut massa pengar igen nästa år. Vinsterna är fortsatt stabila och efterfrågan är stor. Hela rapporter hittar du här. Egentligen är rapporten enligt mina förväntningar, inget wow känsla och inget som är jättedåligt. Det rullar på med andra ord och det uppskattar jag. Är aktien köpvärd? Ja, det tycker jag, det skulle inte förvåna mig om aktiekursen rör sig mot 200 kr nivån och utdelning ligger på runt 8,5 kr med 4%+ i DA.

Swedbank har också rapporterat idag och mina förväntningar är alltid samma här, 4 kr per kvartal och 16 kr om året vill jag ha. Minst. Då kan dom lätt dela ut 8-12 kr per aktie varje år. Många säger att det är bra att äga bank då dom delar ut mycket pengar, trygga kassaflöden och så vidare. Det är sant, men ingen har sagt att massa negativa nyheter kan hända i banker. Massa penningtvättsskandaler, ökade kostnader, undersökningar av finansinspektionen och oväntade böter från alla håll och kanter. Man kan räkna med oroligheter i banksektor var 3e eller var 5e år. Inte alls kul sektor att äga. Sällan det är lugnt här. Rapporten för första 6 månader visar följande (parentes visar förra året):

Intäkter 23 067 mkr (23 673 mkr)

Resultat 8,29 kr per aktie (9,38 kr per aktie)

Mina tankar kring Swedbank är fortsatt försiktigt positiva. Som jag skrev i början så tjänar dom över 4 kr per kvartal vilket är hyfsad bra. Nu när räntorna steg lite så tjänade banken 5% mer i räntenettot i kvartalet. Räntorna kommer dubblas härifrån tror jag, riksbanken sa att nu är det 0,75 och det kommer bli runt 2%. Då kommer vi betala runt 4% i ränta till bankerna. Eftersom många är överbelånade, så gynnar det banken. Nackdelen kring sektor är oro kring potentiella böter. Men Swedbank till exempel har stor kassa och böter överstiger inte en kvartals vinst.

Om ni minns så visade saldot på kontot minus för alla som har Swedbank som bank. Det tog nästan en hel dag för att lösa problemet och det uppstod på grund av systemuppdatering. Jag är dock skeptisk och det skulle inte förvåna mig om det var något mer seriöst som vi inte får veta. Undrar om folk kunde handla med minus belopp? Står man i kassan och sen nej, inga pengar på kortet. Eller på flygplatsen, taxi eller om man står i reception någonstans. Pinsamt och oproffsigt av banken. Inte första och inte den sista gången Swedbank överraskar negativt.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment